انتخاب رشته تحصیلی چگونه و چه زمان انجام میشه ؟ انتخاب رشته کنکور چی ؟ برای رفتن به دانشگاه باید انتخاب رشته کنیم.
انتخاب رشته تحصیلی
آینده ای درخشان موضوعی است که هر خانواده ای را وسوسه به انجام هر کاری می کند تا آن را برای فرزند خود رقم بزنند. مادران و پدران تا پیش از مدرسه و یا حتی تا پایان مدرسه می توانند تاثیر به سزایی در آینده فرزندشان داشته باشند. پس از آن همه چیز بستگی به خود دانش آموز دارد. اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که در انتخاب رشته باید آگاهانه عمل کنید. آگاهانه عمل نکردن در این موضوع می توانند زمان طلایی را از دست شما بگیرد و حتی تاثیر مثبتی در آینده شما نداشته باشد. لازم است بدانید که با هر انتخاب اشتباهی ممکن است سال ها پشیمان باشید و هیچ گاه به دوره شانزده سالگی خود بر نگردید. پس یک بار و برای همیشه سعی کنید به سمت انتخابی درست با یک مشاوره درسی  پا بگذارید تا بهترین نتیجه را بگیرید. اول از همه نیاز است که والدین بدانند که کودک خود را برای انتخا رشته تحت فشار قرار ندهند. همه چیز با علاقه آغاز می شود، آیا تاکنون شنیده اید که پزشکی با اجبار پدر و مادرش تجربی خواند و دکتر شد؟ مسلما خیر! یا حتی اگر این اتفاق افتاده باشد، آن پزشک هیچ گاه از زندگی خود لذت نخواهد برد. پس اول از همه علاقه بسیار مهم است. اگر کودک شما به عکاسی و کارهای هنری علاقه دارد، دست او را برای انتخاب رشته باز بگذارید و اجازه دهید با علاقه به جلو  و به سمت کسب و کار پیش برود. مسلما علاقه می تواند او را سال های سال از انتخاب خود راضی نگه دارد. حتی اگر از رشته مورد نظر خود پول چندانی به دست نیاورد، اما در نهایت سال های طلایی زندگی خود را صرف یادگیری دروسی کرده که علاقه داشته است. یکی دیگر از مسائل بسیار مهم و باوری بسیار غلط، نمره است. اگر کودک شما در ریاضیات نمره بالایی دارد، این بدان معنا نیست که با پا گذاشتن به رشته ریاضی و فیزیک می تواند آینده ای درخشان داشته باشد. نمرات بالا نشان از هوش بالا است و من باز هم تاکید می نمایم که علاقه حرف اول را می زند. انگیزه و هدف مشخصی را برای خود قرار دهید و برای علاقه خود تا آن جا که می توانید بجنگید. دختر یا پسری که می تواند در رشته های هنری و ساخت و ساز و … بسیار فعال باشد، چرا زمان خود را صرف یادگیری و حتی به کارگیری شغلی کند که از آن هیچ لذتی نمی برد؟
انتخاب رشته تحصیلی

در انتخاب رشته تحصیلی خود آگاهانه عمل کنید!

دانش آموزان عزیز، این بار روی سخنم با شماست. اگر شما فکر می کنید که تمام وقت، انرژی و زمان خود را برای رشته ریاضی و فیزیک و علوم تجربی بگذارید، حتما پزشک و مهندس می شوید، باید بگویم که سخت در اشتباهید. این موضوع در جامعه امروزی ما به باوری غلط تبدیل شده است و باعث شده همگان به سمت این رشته های هجوم ببرند و رقابت ها بسیار تگاتنگ شود. رقابتی تنگاتنگ، نیازمند شانس و هم چنین اراده و علاقه بسیار زیاد است تا هر کسی را به سمت شغل مورد نظر خود راهی نماید. پوشیدن لباس پزشکی تنها باید برای کسانی باشد که به پزشکی و تعامل با بیماران علاقه مندند و از رویارویی و حل مشکلات آن ها لذت می برند. توجه نکردن به این موضوع سبب شده که این روزها بسیاری از پزشکان و پرستاران به کار خود علاقه ای نداشته باشند و همواره سعی داشته باشند که از زیر کار خود در بروند و یا با بیماران رفتاری بسیار نامتناسب داشته باشند. توصیه من به همه ی شما عزیزان این است که اگر با علاقه به سراغ آن چه که دوست دارید بروید، می توانید آینده خود را با آن بسازید و سال های سال در آن رشته درس بخوانید و از یادگیری چیزهای جدید لذت ببرید. خودتان به دنبال علم بروید و سعی داشته باشید که همیشه چیزهای جدیدی درباره آن بخوانید.
انتخاب رشته تحصیلی

آیا انتخاب رشته تحصیلی تنها در دوره مدرسه اهمیت دارد؟

پاسخ بنده به این سوال صد در صد منفی است.انتخاب رشته تحصیلی نه تنها در مدرسه اهمیت دارد، بلکه از مهم ترین آن ها کنکور و در دانشگاه است. انتخاب رشته در دانشگاه حرف اول را می زند. چرا که شما باید سال های بیش تری را در آن بمانید و هم چنین وقت و زمان بیش تری را برای یادگیری های روز افزون انجام دهید. عده بسیاری وجود دارند که از انتخاب رشته تحصیلی خود در دوره کاردانی و یا کارشناسی خشنود نبودند و این موضوع سبب شده تا به فکر ایجاد راه حلی برای جبران آن باشند. در این جا ضرب المثل ” ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است” حکم می کند. شما می توانید اشتباهات خود را در گذشته جبران نمایید و حداقل برای ادامه تحصیل خود به سراغ انتخاب رشته تحصیلی صحیح و چیزی را انتخاب کنید که با تمام وجود دوست دارید. اما هدف ما از این مقاله این است که پیش گیری قبل از درمان کنیم. یعنی سعی کنیم که شما را متقاعد نماییم تا با تفکر و تحقیق های بسیار آینده خود را رقم بزنید. این که شما به مسائل طبیعت علاقه دارید ملاکی نیست که حتما درس زیست را هم دوست داشته باشید و یا این که شما از هم صحبتی و مشاوره دیگران لذت می برید ملاکی نیست که نشان دهد شما حتما رشته روان شناسی را دوست خواهید داشت و از بودن در آن لذت می برید. سعی کنید پیش از انتخاب رشته خود از کسانی که در آن رشته ها تحصیل می نمایند سوالات مد نظر خود را بپرسید و کتاب ها را مشاهده نمایید. اگر حتی برای ثانیه ای ترس به وجود شما راه یافت و حس کردید که در آن رشته موفق نخواهید شد، راه رفته خود را بازگردید و باری دیگر درباره رشته مورد علاقه خود فکر کنید. شاید همین موضوع سبب شود که آینده ای بسیار روشن برای خود رقم بزنید و در آینده پدر و مادر خود را از انتخاب خود خوشحال نمایید. در نهایت نظر من این است که خانواده ها به هیچ عنوان نباید فشاری به دانش آموزان و دانش جویان در انتخاب رشته وارد نمایند و دانش آموزان نیز برای علاقه خود بجنگند تا بتوانند آن چه را که دوست دارند پیدا کنند و سال های سال با آن زندگی نمایند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها