آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته‌های پزشکی تنها در یک کشور آسیای جنوب شرقی، بیشتر از کل دانشجویان ۳۶ کشور خارجی شاغل به تحصیل در ایران است.

تعداد دانشجویانی که در سال ۲۰۰۰ میلادی در موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف ثبت نام کرده بودند، ۹۷ میلیون نفر بود که این تعداد در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۲۶۳ میلیون افزایش یافته است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد تعداد دانشجویانی که در دنیا می خواهند خارج از کشور خود به ادامه تحصیل بپردازند از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال ۹۰ میلادی به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۱ رسید.این آمار نشان دهنده ظرفیت آموزش عالی برای تبدیل به یک بازار جهانی و تشویق سرمایه گذاری در این حوزه است.

مقصد دانشجویان ایرانی – بهترین شهرهای جهان برای دانشجویان

به عنوان مثال درآمد یکی از دانشگاه‌های استرالیا در سال ۲۰۱۳ از جذب دانشجویان خارجی ۵۹۷۶ میلیون دلار بوده است و یا برخی از دانشگاه های معتبر خارجی، ۷۰ درصد اعتبارات پژوهشی را از مجاری غیردولتی تامین می کنند.

بر اساس آمار معاونت آموزشی وزارت بهداشت تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته های علوم پزشکی در ۱۵ کشور دنیا از سال ۹۰ تاکنون، کشور فیلیپین اولین مقصد ایرانی ها است.

در حال حاضر یک هزار و ۶۲۶ دانشجوی ایرانی در فیلیپین، یک هزار و ۴۱۷ نفر در هندوستان و ۸۳۷ نفر در مجارستان در رشته های علوم پزشکی تحصیل می کنند.

کشورهای ترکیه، ایتالیا، آلمان، بلاروس، آمریکا، انگلستان، مالزی، اوکراین، آذربایجان، قبرس و کانادا به ترتیب مقصدهای بعدی دانشجویان ایرانی برای رشته های علوم پزشکی هستند.

بهترین شهرهابرای دانشجویان

بهترین شهرها بر اساس آمار سال۹۰

البته این آمار از سال ۹۰ تاکنون را مورد بررسی قرار داده و تعداد دانشجویان بر اساس افرادی که به صورت رسمی و با دریافت ارز دانشجویی خارج شده اند مورد بررسی هستند.

ممکن است افرادی که به صورت شخصی برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده اند و در این آمار قید نشده باشد.در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در کشور در رشته های پزشکی یک هزار و ۷۳ نفر است که از این تعداد بیشترین تعداد متعلق به دانشجویان افغان با ۴۹۱ نفر است.

همچنین پس از آن دانشجویان عراقی با ۱۹۴ نفر و دانشجویان سوریه ای با ۱۶۰ نفر، دانشجویان لبنانی با ۱۰۴ نفر بیشترین دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران هستند.

در مجموع از ۳۶ کشور دنیا در رشته های پزشکی دانشجو در ایران حضور دارد که کشورهای پاکستان، یمن، تاجیکستان، فلسطین، نیجریه، هند، اتیوپی و بحرین به ترتیب از ۴۹ تا ۱۳ دانشجو در ایران دارند.

کشورهای سودان و غنا با ۵ دانشجو، کشورهای بنگلادش  مصر با ۴ دانشجو، سوئد با ۳ دانشجو، کشورهای آمریکا، انگلستان، اردن، تایلند، عربستان هر کدام با دو دانشجو در ردیف این کشورها قرار دارند.سایر کشورها از میان ۳۶ کشور دارنده دانشجو در ایران، هر کدام یک دانشجو در ایران دارند.

 

بهترین شهرها ی جهان برای دانشجویان خارجی:

لندن، توکیو، ملبورن، مونترآل، پاریس، مونیخ، برلین، زوریخ، سیدنی، سئول، وین، هنگ کنگ، بوستون، تورنتو، سنگاپور، ادینبورگ، ونکوور،نیویورک، کیوتو، تایوان، بریزبن، کانبرا، آوکلند، منچستر، بوئنوس‌آیرس، پکن، آمستردام، مسکو، شانگهای، پراگ، بارسلونا، مادرید، استکهلم، دوبلین، لس‌آنجلس، میلان، کوالالامپور، سانفرانسیسکو، پرث، شیکاگو، آدلاید، لیون، گلاسگو، کاونتری، کپنهاگ، اتاوا، ناتینگهام، بروکسل، بوداپست و لیسبون.

جمعیت دانشجویان ایرانی در آمریکا

وضعیت مهاجرت تحصیلی دانشجویی در دنیا با تمرکز بر اطلاعات آماری کشورهای اسلامی و منطقه، در جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری اعلام شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش ارائه شده در کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری، حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ دانشجوی ایرانی در سال ۱۴/۲۰۱۳ در آمریکا مشغول به تحصیل بوده‌ و ایران در این سال مقام دوازدهم در زمینه مهاجرت دانشجو به آمریکا داشته است.

همچنین آمار تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا در ۳۱ سال اخیر نشان می‌دهد از سال ۱۹۸۳ تا سال ۱۹۹۹ تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا با رشد منفی مواجه بوده و از حدود ۲۰ هزار نفر در سال ۱۹۸۳ به حدود یکهزار و ۷۰۰ نفر در سال ۱۹۹۹ رسیده است.

پس از آن، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ روند رشد با شیب ملایم همراه بوده به طوری که در سال ۲۰۱۴ تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا به حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر افزایش یافته است.

همچنین در جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری، درباره تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل از ۵ کشور در دانشگاه‌های آمریکا  و سهم دانشجویان مهاجر این کشورها در کمک به اقتصاد آمریکا نیز گزارشی ارائه شد که در جدول آمده است:
جدول وضعیت دانشجویان شاغل به تحصیل از ۵ کشور در دانشگاه‌های آمریکا

کشور

تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در آمریکا

سهم دانشجویان در کمک به اقتصاد آمریکا

اندونزی

۸ هزار دانشجو

۲۴۶ میلیون دلار

مالزی

۶ هزار و ۸۸۲ دانشجو

۲۱۸ میلیون دلار

کویت

۷ هزار و ۳۰۰ دانشجو

۱۵۳ میلیون دلار

ترکیه

۱۱ هزار دانشجو

۳۹۷ میلیون دلار

ایران

۱۰ هزار و ۲۰۰ دانشجو

گرانترین شهرهای جهان برای تحصیل

یک گزارش جدید حاکی از آن است که بوستون گرانترین شهر جهان برای تحصیل است.

لندن پنجمین شهر گران جهان برای تحصیل است و در رتبه بالاتری از سیدنی و توکیو به لحاظ شهریه، مخارج و هزینه‌های زندگی قرار دارد.
دانشجویان بین‌المللی در لندن بطور میانگین ماهانه ۳۶۷۴ پوند هزینه کرده و ساکنان بریتانیا نیز ماهانه حدود ۲۵۵۲ پوند برای همه چیز پرداخت می‌کنند.

این میزان بالاتر از  میانگین درآمد ماهیانه در انگلیس است.
گزارش جدید کارگزار املاک Savills، بوستون آمریکا را گرانترین شهر جهان برای تحصیل معرفی کرده که در آنجا، دانشجویان بین‌المللی و داخلی باید بطور میانگین ۵۸۱۰ دلار در ماه پرداخت کنند.
لندن بطور رسمی از گرانترین خوابگاههای دانشجویی جهان پس از نیویورک برخوردار است.

شهر بریستول در رتبه بعدی قرار دارد که هزینه‌های زندگی در آن بالاتر از شهرهای دیگر انگلیس است و رتبه آن بالاتر از شهرهای سیدنی و ملبورن قرار دارد.

این در حالی است که استرالیا به عنوان گرانترین منطقه جهان برای زندگی شناخته شده است.

بهترین شهرها\

در مقابل، شهرهای اروپایی به استثنای انگلیس بطور چشمگیری مقرون‌بصرفه‌تر هستند.

برای مثال هزینه زندگی و تحصیل در شهرهای برلین، لیون و مونیخ با هزینه‌های پکن و شانگهای قابل مقایسه است.
بر اساس این گزارش، دانشجویان داخلی و بین‌المللی در این شهرهای آسیای

یک شهریه ماهانه جزئی پرداخت می‌کنند، هزینه‌های زندگی بسیار پائین است و خوابگاههای دانشجویی نیز دارای هزینه کمتر از ۴۰۰ پوند در ماه هستند.

البته بسیاری از دانشجویان علیرغم هزینه‌های بسیار بالا همچنان تمایل به تحصیل در آمریکا، انگلیس و استرالیا دارند زیرا درس‌ها به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شوند.

همچنین این کشورها خانه بسیاری از موسسات عالی‌رتبه آموزشی و علمی هستند.
البته طبق گزارش Savills، دانشگاههای شهرهای ارزانتر اکنون از قابلیت رقابت با سنگرهای قدیمی آموزش برخوردارند .

دانشجویان بیشتری به سمت آن‌ها متمایل شده‌اند.

گرانترین شهرهای جهان :

گرانترین شهرهای جهان برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی به ترتیب زیر است:
۱- بوستون
۲- نیویورک
۳- سانفرانسیکو
۴- شیکاگو
۵- لندن
۶- سیدنی
۷- ملبورن
۸- مادرید
۹- بریستول
۱۰- منچستر
۱۱- تورنتو
۱۲- بارسلون
۱۳- سنگاپور
۱۴- توکیو
۱۵- سئول
۱۶- آمستردام
۱۷- پاریس
۱۸- میلان
۱۹- لیون
۲۰- مونیخ
۲۱- پکن
۲۲- برلین
۲۳- شانگهای

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها