تاثیر معدل در کنکور ، ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی ، بحثی که این روزها دائم مطرح میشه و به دنبالش حذف کنکور بیان میشه.
تاثیر معدل در کنکور - سوابق تحصیلی
براساس مصوبه سومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو کلیه دیپلمه‌های نظام جدید آموزش متوسطه رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم نظام جدید خود را طی سالهای ۱۳۸۴ به بعد اخذ نموده‌اند و امتحانات سال سوم دبیرستان آنان بصورت نهایی و سراسری برگزار شده است، مشمول سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی آنان حداکثر به میزان ۲۵ درصد و با تأثیر قطعی  ( یا مثبت )در گزینش نهایی آزمون سراسری  اعمال خواهد شد. همچنین معدل دوره ی پیش دانشگاهی ۵ درصد تاثیر مثبت در نتایج کنکور داره.

کد سوابق تحصیلی ، تاثیر معدل در کنکور

با توجه به این که معدل سال سوم دبیرستان ۲۵ درصد و معدل دروس نهایی سال چهارم ۵ درصد در کنکور سراسری تاثیر دارد لذا دانش آموزان ملزم به تایید سوابق تحصیلی خود  در سامانه سوابق تحصیلی هستند.
دانش آموزان باید به سامانه ی جمع آوریاطلاعات و سوابق تحصیلی مراجعه کنند . آدرس این سایت عبارت است از : http://dipcode.medu.ir . در این سایت دانش آموزان پایه ی دوازدهم نظام جدید ( نظام ۶-۳-۳) باید با مراجعه به سایت کد سوابق تحصیلی را دریافت کنند و هنگام ثبت نام کنکور کد داده شده را در سایت سنجش و در فرم ثبت نام وارد کنند.دانش آموزان و دیپلمه های نظام قدیم ( سال ۸۴ تا۹۷ ) در کلیه ی رشته ها و دانش آموزانی که مدرک پیش دانشگاهی از سال ۱۳۹۱تا ۱۳۹۷ گرفته اند هم باید کد سوابق تحصیلی خود را از این سایت دریافت کنند. دانش آموزان نظام قدیم باید اطلاعیه ی سوم تیر سال ۹۸ را هم به دقت بررسی کنند. ( اطلاعیه ای که همزمان با کارت ورود به جلسه ی کنکور صادر می شود. )

تاثیر معدل در کنکور ، سوابق تحصیلی ، حذف کنکور

بالاخره قرار شد که سوابق تحصیلی دانش‌آموزان بدون هیچ ارفاقی در نتیجه کنکور  اعمال شود؛ آن هم نه فقط سوابق تحصیلی که صرفا بر قبولی داوطلب تاثیر مثبت می‌گذارد، بلکه قرار است در کنکور برای اولین‌بار، سابقه تحصیلی دانش آموز بر قبول نشدن داوطلب نیز تاثیر مستقیم بگذارد. اما دائم این نظر تغییر می کنه . یه بار می گن تاثیر مثبت ، یه بار می گن تاثیر قطعی!!!! اما فعلا تاثیر مثبت داره. می خوان کاری کنن که برای رشته های کم متقاضی کنکور حذف بشه . تا حدود زیادی هم موفق شدن . اما همچنان برای رشته ها و دانشگاه های پر متقاضی رقابت سختی وجود داره.
در حال حاضر حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد رشته ها و دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش دارند. و رقابت عمده بین بقیه ی رشته ها و دانشگاه ها همچنان وجود داره.  منظور از سوابق تحصیلی، فقط نمره آزمون نهایی کلاس سوم دبیرستان است که این آزمون به صورت سراسری برگزار می شود و در آن، سابقه تحصیلی پیش دانشگاهی و سال اول و دوم دبیرستان لحاظ نمی شود. گرچه به گفته توکلی، فقط نمره آزمون کشوری سال سوم دبیرستان در کنکور اعمال می شود.  ولی مشکل اینجاست که برگزاری آزمون سراسری در مقطع سوم دبیرستان، فقط مختص دانش آموزان مقطع نظام جدید است . حال با این شرایط این پرسش پیش می آید که مثلا تکلیف داوطلبی که ۵۰ سال دارد و هیچ آزمون نهایی هم در دوره دانش آموزی او برگزار نشده است، چیست؟
معدل آزمون نهایی سال سوم دبیرستان فقط برای داوطلبانی اعمال می شود که از سال ۸۴  به بعد در آزمون نهایی سال سوم رشته های ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی شرکت کرده اند . اگر داوطلبی به هر دلیلی در این بازه زمانی امتحان نداده است، سوابق تحصیلی او در نتیجه کنکور ۹۳ تاثیری نخواهد داشت.

نحوه تاثیر معدل بر رتبه داوطلب

شاید برای خیلی از داوطلبان کنکور  این پرسش پیش بیاید که معدل خوب، چه معدلی است و مثلا آیا اگر داوطلبی در آزمون نهایی سال سوم دبیرستان، معدل ۱۳ کسب کرده باشد، آیا این معدل در نتیجه کنکور به کمکش می آید یا این که رتبه او را پایین تر می آورد. نمی توان گفت که مثلا معدل ۱۳ بد است و در نتیجه کنکور تاثیر منفی می گذارد؛ ولی مثلا معدل ۱۸ خوب است و به قبول شدن داوطلب کمک می کند . بلکه تاثیر این معدل به نمره کل داوطلب در کنکور  ارتباط دارد و نمی توان عددی را به عنوان معدل خوب یا بد اعلام کرد.هر داوطلب کنکور با توجه به نتیجه آزمون، یک رتبه و یک نمره کل کسب می کند که این نمره کل که به آن تراز هم می گویند .با توجه به شرایط علمی دیگر داوطلبان، به دست می آید. در واقع، این نمره کل از ترکیب نمره خام داوطلب و مقایسه آن با نمرات دیگر داوطلبان حاصل می شود. به طور مثال، فرض کنید یک داوطلب کنکور، نمره کلی بالاتر از متوسط نمره کل دیگر داوطلبان به دست بیاورد؛ ولی معدل دیپلمش از میانگین معدل دیپلم دیگر داوطلبان کمتر باشد؛ در این شرایط، معدل برای این داوطلب به شکل تاثیر منفی عمل می کند، زیرا با وجود آن که این داوطلب در کنکور نتیجه خوبی گرفته است، ولی معدلش از میانگین دیگر داوطلبان پایین تر است. اما از سوی دیگر، اگر داوطلبی، نمره کلی پایین تر از میانگین تراز داوطلبان داشته باشد؛ ولی معدلش بالاتر از میانگین دیگر داوطلبان باشد، در این صورت معدل به شکل مثبت عمل می کند و در این شرایط، معدل به کمک داوطلب می آید.حالا تصور کنید که اگر در کنکوری میانگین معدل داوطلبان ۱۹ باشد (که البته چنین میانگین معدلی به دور از واقعیت های فعلی است)، در این صورت داشتن معدل ۱۸ به عنوان معدل خوب به حساب نمی آید و نباید داوطلب انتظار داشته باشد که این معدل خوب در نتیجه کنکور به کمکش بیاید.بنابراین به دلایلی که ذکر شد، نمی توان برای نحوه تاثیر گذاری معدل بر نتیجه کنکور، معدل و رتبه دقیق اعلام کرد و نحوه تاثیر آن کاملا به سطح رقابت بین کنکوری ها بستگی دارد.

تاثیر معدل در کنکور در رتبه های زیر ۲۰۰۰:

تجربه ی این چند سال نشون داده تاثیر معدل در رتبه ی بچه هایی که زیر ۲۰۰۰ شده اند ، تقریبا صفر بوده . چون یه عالمه دانش آموز با معدل ۱۹ به بالا داریم که همه مثلا می خوان برن برف شریف. یا پزشکی تهران !!!! پس معدل و سوابق تحصیلی برای رتبه ها و رشته های خاص نمی تونه معیار خوب و مناسبی باشه. البته سازمان سنجش و اداره ی آموزش و پرورش هر روز یه طرح آماده می کنن که هنوز هیچ کدوم به طور کامل اجرا نشده و تاثیر اون معلوم نشده!

سامانه مشاهده و دریافت کد سوابق تحصیلی برای تاثیر معدل در کنکور

در این سامانه داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ مشمول اعمال سوابق تحصیلی، میتوانند نمرات امتحانات نهایی سال سوم متوسطه و دوره پیش دانشگاهی خود را مشاهده نموده و از وجود و صحت نمرات ارسالی به سازمان سنجش و دانشگاه آزاد اسلامی جهت تاثیر در نتایج آزمون سراسری اطمینان حاصل نمایند. و در صورت مشاهده مغایرت درخواست رسیدگی را تکمیل نمایند.
الف -سوابق تحصیلی مشمول طرح تاثیر سوابق تحصیلی
۱ – سوابق تحصیلی  دوره متوسطه موثر در آزمون سراسری به سوابق تحصیلی گفته می شود که دارای تمامی شرایط زیر باشد:
– فارغ التحصیل  دوره متوسطه در خرداد ماه سال ۸۴ و بعد از آن باشد.
– فارغ التحصیل شاخه نظری باشد یعنی دیپلم سه ساله وی در یکی از رشته های ریاضی فیزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی صادر شده باشد.
– در نظام آموزشی متوسطه سالی واحدی (اعم از روزانه، بزرگسال یا داوطلب آزاد ) فارغ التحصیل شده باشد.
۲ – سوابق تحصیلی  دوره  پیش دانشگاهی موثر در آزمون سراسری به سوابق تحصیلی گفته می شود که دارای  شرط زیر باشد:
– فارغ التحصیل دوره پیش دانشگاهی  در خرداد ماه سال ۹۱ و بعد از آن باشد.
ب – سوابق تحصیلی غیر مشمول طرح تاثیر سوابق تحصیلی
۲ – افرادی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند مشمول طرح تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی نخواهد بود .
– فارغ التحصیلان دوره متوسطه قبل از سال ۸۴
– فارغ التحصیلان دوره متوسطه شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش و فارغ التحصیلان غیر رشته­های نظری (دانشسراهای تربیت معلم )
– فارغ التحصیلان  دوره متوسطه نظام ترمی واحدی نظام جدید آموزش متوسطه
– دیپلمه های تطبیقی مدارس غیر ایرانی خارج از کشور
– سوابق تحصیلی دوره پیش دانشگاهی فارغ التحصیلان دوره پیش دانشگاهی قبل از خردادماه ۹۱ .
نکات مهم
–  نمرات دروس آن دسته از داوطلبانی که قبل از سال ۸۴ آن درس را اخذ نموده و همچنین دروسی که بصورت تطبیقی در کارنامه درج شده باشند در سامانه فوق وجود ندارد و به سازمان سنجش ارسال نخواهد شد.
–  هر داوطلب فقط یک بار می تواند برای اطلاعات خود اعلام مغایرت نموده و شماره پیگیری دریافت کند لذا در ثبت اطلاعات مغایرتی دقت نمایند.
–  داوطلبانی که بعد از اخذ مدرک تحصیلی مشخصات سجلی خود را تغییر داده اند نیازی به اصلاح مدرک تحصیلی ندارند و بر اساس اطلاعات مشخصات سجلی قبلی خود شناسایی می شوند

 مدرک فارغ التحصیلی دوره متوسطه: ( تاثیر معدل در کنکور )

اطلاعات سوابق تحصیلی فرادی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند مشمول طرح تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی نخواهند بود واطلاعات آنان در این سایت موجود نیست.
الف – فارغ التحصیلان قبل از سال ۸۴
ب – فارغ التحصیلان شاخه فنی حرفه ای و کاردانش و فارغ التحصیلان غیر رشته های نظری (دانشسراهای تربیت معلم )
ج – فارغ التحصیلان نظام ترمی واحدی قدیم  آموزش متوسطه
د- دیپلمه های تطبیقی مدارس غیر ایرانی خارج از کشور..
در مورد مدرک فارغ التحصیلی دوره پیش دانشگاهی :
اطلاعات سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی فرادی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند مشمول طرح تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی نخواهند بود واطلاعات آنان در این سایت موجود نیست.
الف – فارغ التحصیلان قبل از سال ۹۱
به اطلاع داوطلبان گرامی  می رساند  با توجه به هماهنگی به عمل آمده با سازمان سنجش آموزش کشور ،اطلاعات سوابق تحصیلی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی موجود در سامانه، دهم بهمن ماه ۹۵  جهت اعمال در سامانه ثبت نام کنکور سراسری به سازمان سنجش تحویل خواهد شد .
سوابق تحصیلی  دانش آموزانی که در سال جاری در دوره پیش دانشگاهی در حال تحصیل هستند و هنوز فارغ التحصیل  نشده اند جهت تایید در آخر خرداد۹۶ در معرض داوطلبان قرارداده خواهد شد و در نیمه اول تیرماه به سازمان سنجش ارائه می شود.
در ارتباط با فارغ التحصیلان سال های گذشته
به احتمال زیاد کد سوابق تحصیلی فارغ التحصیلان همان کد سوابق تحصیلی سال گذشته آنها خواهد بود،
اما به دلیل حساسیت بالا موضوع ثبت نام کنکور سراسری بهتر است امسال نیز سوابق تحصیلی خود را چک کنید
و در صورت مغایرت #کد_جدید وارد کنید
اگر این کد ۱۴ رقمی را نداشته باشید حق ثبت نام کنکور سراسری را نخواهید داشت .
دانش آموزانی که اطلاعات مشخصات فردی یا نمرات ثبت شده دروس کتبی در سایت جمع آوری اطلاعات و سوابق تحصیلی، صحیح نمیباشد بطور حضوری به محل اداره آموزش و پرورش منطقه ،
مراجعه و نسبت به رفع اشکال و دریافت کد سوابق تحصیلی اقدام نمایند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها