تاریخچه ی کنکور ، آزمون سراسری ، طراحی سوالات کنکور ، بیش از ۴۰ سال است که دانش آموزان و خانواده ها با استرس کنکور مواجه هستند.

اولین کنکور به صورت سئوال های کوتاه جواب برگزارشد روشی که در امسال برای آزمون دکترا به کار برده شد .

سال ۵۴ مرکز آزمون شناسی به سازمان سنجش تغییر ماهیت داد و در این سال سازمان سنجش تشکیل شد .

عمده ترین وظیفه ا سازمان سنجش برگزاری کنکور های مختلف و حتی اعزام دانشجو به خارج بود .

نخستین کنکور سراسری

نخستین آزمون سراسری در سال ۱۳۴۸ برگزار شد و در آن  ۴۷ هزار و ۷۷۳ داوطلب شرکت کردند.

قبل از این که کنکور به صورت متمرکز برگزار شود، شورای مرکزی دانشگاه‌ها کنکور را به صورت اختصاصی برگزار می‌کردند.

در واقع اگر فردی قصد داشت در دانشگاه تبریز پذیرش شود باید برای ثبت‌نام به تبریز مراجعه می‌کرد و در آزمون این دانشگاه شرکت می‌کرد. این فرآیند مشکلات مالی، جانی وخسارت‌های اخلاقی زیادی را در پی داشت و سبب شد که وزارت علوم در موردساماندهی برگزاری آزمون‌ها اقدام کند.

سرانجام اساسنامه سازمان سنجش در بهمن سال ۴۷ توسط وزارت علوم تصویب شد و از آن پس پذیرش دانشجو بایک شیوه ساده، منطقی و سراسری انجام پذیرفت.

در آن زمان به طور کلی حدود ۲۰ تا ۲۲ دانشگاه در کشور وجود داشت. نخستین آزمون سراسری برای ۱۲ دانشگاه برگزار شد اما هر سال تعداد دانشگاه‌هایی که به سازمان سنجش اعتماد می‌کردند بیشتر می شد و از سال ۵۴ همه دانشگاه‌هاو موسسات آموزش عالی از طریق سازمان سنجش دانشجو پذیرش ‌کردند.

تا قبل از انقلاب فرهنگی ۱۱ آزمون توسط سازمان سنجش برگزار شد، درسالهای ۵۹ و ۶۰ دانشجو پذیرش نشد .

طراحی سوالات کنکور

برای طراحی سوالات آزمون سراسری متخصصان به صورت موضوعی دعوت می‌شوند وحتی خانواده‌های طراحان سوال نمی‌دانند این افراد برای طراحی سوالات کنکور انتخاب شده‌اند. دلیل این امر حفظ حراست سوالات و همچنین حفاظتاز جان طراحان سوال است.

از طرف دیگر افراد در طول سال برای آزمون‌هاسوال طراحی می‌کنند و ۳۰ سوالی که در نهایت برای آزمون انتخاب می‌شودممکن است از بین سه هزار سوال انتخاب شده باشد. زمانی هم که سوالات نهایی انتخاب می‌شوند لاک و مهر و امضاء شده و در گاوصندوق قرارمی‌گیرند.

سرانجام مسئول زیربط یک سری از سوالات را برداشته و به چاپخانه تحویل می دهد و به همین دلیل است که گاهی پیش می‌آید که برخی از سوالات گزینه درست ندارند یا دارای دو گزینه درست هستند.

زیرا سوالات نهایی توسط هیچ کس بررسی نمی‌شود.درمورد دشواری سوالات هم باید گفت یک سوال ممکن است برای یک فرد دشوار و برای فرد دیگر آسان باشد اما تاکنون سطح دشواری سوالات متعادل بوده است.

سازمان سنجش بر این باوراست که اگر همه سوالات خیلی سخت یا خیلی آسان باشد ارزشیابی صورت نگرفته است.

تاریخچه ی کنکور . یه مشاور

تاریخچه ی کنکور در کشورهای دیگر:

مشابه کنکوری که در کشور ایران برگزار می شود در کشورهای ترکیه، ژاپن،چین و… نیز برگزار می‌شود.

در کشور چین  بیش ۱۰ میلیون نفر شرکت خواهند کرد!

کنکوری که در کشور ایران برگزار می‌شود در همه جای جهان معتبر است . این کنکوراز لحاظ فنی، علمی و اجرایی از کشورهای ترکیه، ژاپن، چین بهتر است.  ایران یکسال برای کشور افغانستان کنکور برگزار کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها