تغذیه ی مناسب برای کنکور ، مطالعه و آزمون باید چه طوری باشه ، چی بخوریم ، چی نخوریم ، چه قدر بخوریم؟ تا بتونیم از حداکثر توانایی هامون استفاده کنیم.

تغذیه

تغذیه مناسب در این دوران بسیار مهم است و به داوطلبان کنکور توصیه می شود در این روزها هیچ وعده غذایی را از برنامه خود حذف نکنند .بسیاری از داوطلبان کنکور ، در دوران مطالعه، به وعده غذایی صبحانه اهمیتی نمی‌دهند در صورتی که نخوردن این وعده غذایی مهم، عوارض بی شماری از جمله افت شدید قند خون، سستی و بی حالی، عصبانیت، بی‌حوصلگی، افسردگی و عدم انگیزه مطالعه و در نتیجه افزایش میزان استرس فرد را به دنبال دارد.

تغذیه برای کنکور-دوپینگ غذایی برای امتحان

آرزوی اینکه روزی قرصی، شربتی، حتی آمپولی پیدا شود که آدم بزنه توی رگ و بعد کتاب دست بگیره و هر چی می خونه ، حالا نه تا آخر عمر، اقلا تا یک هفته بعد ، مو به مو تو کله اش جا بگیره، هنوز محقق نشده. به نظر نمی رسه دانش مندان، با وجود تمام تلاش و پشتکاری که به خرج می دن_ وما هم برایشان دعا می کنیم_ بتوانند ظرف چند روز آینده از کلاه جادویشان چنین داروهایی را در بیاورند. آدمیزاد به امید زنده است و ما هم چشم امیدمان را از این عزیزان محقق بر نمی داریم، اما آیا واقعا نمی شود از یک روش دیگر ، مثل تغذیه مناسب در چند روز آینده میزان یادگیری را افزایش داد؟همون دانشمندا می گن : داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری باید سعی کنن با رعایت تنوع و تعادل غذایی، میزان انرژی لازم بدن خود را تامیین کنند، چرا که کمبود انرژی، مانع تمرکز داوطلب در دروس می شود. البته استرس و اظطراب ناشی از کنکور در روزهای پایانی باعث پرخوری و کم خوری داوطلبان میشه! اما داوطلبان باید با تغذیه کامل از همه گروه های غذایی و مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات از این امر جلوگیری کنند.تغذیه در دوره قبل از امتحان می تواند موجب تقویت قدرت فکری، آرامش اعصاب و روان و افزایش قدرت ایمنی بدن شود.

برای غذایتان هم مثل مطالعه تان برنامه ریزی کنید

متخصصان تغذیه به داوطلبان کنکوری و اصولا همه در ایام امتحانات، هشدار می دهند که در زمان کار یا مطالعه غذا نخورند و برای غذا خوردن زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.علاوه بر وعده های غذایی چند میان وعده هم باید به برنامه غذایی اضافه شود. همچنین آب میوه ، میوه، شیر و لبنیات و ویتامین های گروه Bباید در برنامه شان باشد.برای کنکوری ها باید مصرف ۵ تا ۶ وعده غذای سبک جانشین ۳ وعده غذای سنگین و حجیم در روز شود.غذای پر حجم خواب آلودگی و کسالت را به همراه دارد و مانع درس خواندن دانش آموز می شود. مسئله مهم دیگر این است که استرس ، مشکلات گوارشی را تشدید می کند و در این دوران شیوع مشکلات گوارشی مانند یبوست ، درد و نفخ شکم بیشتر میشود که مصرف میوه و سبزی در رفع این مشکلات بسیار موثر است.به این ترتیب تمایل به مصرف مواد غذایی بسیار شیرین مانند شکلات هم تا میزان زیادی کاهش می یابد و مواد مغذی مورد نیاز بدن هم تامین می شود.جلوی تلویزیون ، کامپیوتر ، و در حین کار غذا نخورید.

صبحانه یادتان نرود

در ایام امتحانات ، مصرف صبحانه بسیار ضرورت دارد، چون تحقیقات نشان داده در صورت نخوردن این وعده غذایی، میزان تمرکز ذهنی و قدرت انتقال معلومات در هنگام امتحان کاهش می یابد.استفاده از مواد غذایی مغذی مانند پنیر ، گردو ، خامه ، عسل، کره و مربا( درصورت عدم چاقی جوان کنکوری) مفید است.باید ۲۵% از کل انرژی و پروتئین دریافتی از طریق صبحانه تامین شود. به دلیل وجود استرس در این دوران، استفاده از صبحانه کامل که شامل شیر و تخم مرغ است هم برای تامین پروتئین مورد نیاز و جلوگیری از افت قند خون کمک کننده است، گذشته از این مصرف یک میان وعده غذایی در ساعت ۱۰ صبح ، در صورت عدم صرف صبحانه کامل در افزایش بازدهی و کارایی مفید است.

  تغذیه ی مناسب ، فقط قند نخورید ، همه چیز بخورید

کنکوری ها هر چه به روز کنکور نزدیک می شوند ، گاهی با این فکر که خوردن یک غذای کامل وقت عزیزشان را می گیرد، گاهی هم با تصور این که این روزها بدنشان بیش از همیشه به مواد قندی نیاز دارد، خوردن شیرینی و تنقلات را سر لوحه زندگی قرار می دهند ، غافل از این که این جور مواد غذایی ممکن است انرژی زا باشند ، اما همه نیازهای بدن ما را برآورده نمی کنند و به همین دلیل ، بعد از مدتی احساس خستگی بیشتری برای کنکوری ها به ارمغان می آورد.به علت وجود این باور غلط که مغز انرژی خود را از قندها تامین می کند مادران فرزندان خود را به خوردن مواد قندی تر غیب می کنند، در حالی که استفاده از قندهای ساده موجب ترشح انسولین شده و با ورود این قندها به سلول هل ، داوطلبی که عادت به مصرف مواد قندی زیاد پیدا کرده ، سر جلسه کنکور دچار افت قند می شود. پس مصرف قند اضافی ضرورتی ندارد ، چرا که قند مورد نیاز برای فعالیت مغز از طریق تجزیه نشاسته موجود در غلات تامین می شود، لذا افرادی که دچار افت قند خون می شوند، فقط نیازمند رژیم های پر پروتئین و مصرف محدود تر قند در طول شبانه روز هستند. در این دوره مصرف گوجه فرنگی هم بسیار مفید می باشد.

 کربوهیدرات پیچیده بخورید

داوطلبان کنکور باید از مصرف غذاهای حجیم و سنگین پرهیز کنند،غذاهای سرخ کرده و پر چرب باعث پر شدن معده و احساس سنگینی در معده شده و متعاقب آن ممکن است اختلال در خواب برای فرد ایجاد کند.مصرف کربوهیدرات های پیچیده مانند نان ،برنج، سیب زمینی و حبوبات در این دوران لازم است زیرا قند کربو هیدرات های پیچیده تدریجا وارد خون می شود، در نتیجه اگر فرد دچار افت قند خون شود از این طریق جبران می شود.

 تغذیه ی مناسب ،لبنیات را فراموش نکنید،مخصوصا ماست

مصرف روزانه یک لیوان شیر برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان موثر است.لبنیات به ویژه ماست که حاوی کلسیم است ، در سیناپس های عصبی و برای انتقال پیام های عصبی به عضلات نقش مهمی دارد که البته این خاصیت در ماست به دلیل وجود اسید لاکتیک بیشتر است، به همین دلیل هم مصرف آن شب ها و قبل از خواب توصیه می شود.

 تغذیه ی مناسب . ماهی بخورید

این هم توصیه متخصصان تغذیه است: مصرف هفته ای دو بار ماهی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند می تواند در افزایش قدرت یادگیری فرد موثر باشد.

 دوپینگ با ویتامین ها، اما به اندازه کافی

ویتامین ها برای تقویت ذهن ( نه عقل) مفیدند. البته ماجرا اصلا شوخی نیست. متخصصان تغذیه توصیه می کنند در ایام امتحانات، به مواد غذایی سرشار از ویتامین B,C,D عنایت ویژه ای شود. سبزیجات ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ، فلفل فرنگی و مرکباتی مانند پرتقال،لیمو شیرین و ترش، توت فرنگی، و کیوی به علت داشتن ویتامین C در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش به سزایی دارد. ویتامین های گروه D هم در آرامش و تقویت حافظه موثر ند.ویتامین های گروه D در جوانه ها ، غلات سبوس دار ،حبوبات ، شیر و لبنیات، جگر، گوشت قرمز و تخم مرغ به مقدار زیاد وجود دارد.(مصرف مکمل های گروه B مانند ب کمپلکس و مولتی ویتامین با دوز پایین در ساعات ۷ و ۸ شب برای داوطلبان مفید است). دارویی که روزهای قبل از کنکور داوطلبان می توانند بعد از صبحانه مصرف کنند، یک قرص ویتامین D یا C( جویدنی یا جوشان ) است که سیستم عصبی داوطلبان را تقویت کرده و آنها را سر حال می کند .

مراقب آهن باشید

تحقیقات نشان داده کم خونی بر روی تمرکز ذهنی افراد تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل، هر نوع کم خونی را باید قبل از شروع امتحانات با مصرف مکمل های آهن اصلاح کرد.البته اصلاح کم خونی کار یکی دو هفته نیست، اما بالاخره ماهی را هر وقت از آب بگیری شاید تازه باشد! بنا براین افراد مبتلا به کم خونی و فقر آهن باید از جگر ، گوشت قرمز و مرغ استفاده کنند.موثرند که به اندازه کافی مصرف شوند و اگر مصرفشان بی حساب و کتاب باشد، عوارض شان بیشتر از فوایدشان است

تغذیه ی کنکوری‌ها برای کاهش استرس ؟

کنکور، غول سال‌های گذشته جوانان ایرانی اگرچه در سال‌های اخیر به یک تفریح برای جوانان قبل از ورود به دانشگاه تبدیل شده و فقط تعدادی از شرکت‌کنندگان هستند که برای کسب صندلی بهتر در دانشگاه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند اما هستند هنوز هم کسانی که در شب‌های کنکور استرس می‌گیرند. برای اینکه در روزهای منتهی به کنکور بتوان بر استرس غلبه کرد باید روی خورد و خوراک و تغذیه دقت شود . افراد کنکوری غذایی را بخورند که بر استرسشان اضافه نکند. تغذیه موضوعی مهم در کاهش استرس است. اگرچه برای دوری از استرس روش‌های مختلفی وجود دارد اما از غذا نباید غافل شد. سروتونین یک ماده شیمیایی آرامش‌بخش است و در مقابل کورتیزول و آدرنالین دو هورمون استرس هستند که کاهش آنها و افزایش سروتونین بسیار در کاهش این بحران روحی که به مرور بسیار به بدن آسیب می‌رساند کمک می‌کنند. یک رژیم غذایی سالم باعث تقویت سیستم بدن، کاهش فشار خون و کم‌کردن اثر استرس می‌شود.
یکی از موضوعات مهم این است که بتوان از طریق غذاهای دارای کربوهیدرات‌دار، سروتونین جذب کرد. بهترین مواد غذایی برای این کار غلات سبوس‌دار، نان جو، پاستا و ماکارونی است. البته باید دقت کنید که غذاهای دارای کربوهیدرات‌های ساده را به اندازه کمی مصرف کنید. به عنوان مثال قند و نوشابه دارای ضرر است اما مصرف کم آن در روزهای منتهی به کنکور توصیه می‌شود.

شیر و دانه خوراکی بخورید

افرادی که دارای استرس کنکور هستند نباید به هیچ‌وجه مصرف شیر را فراموش کنند. کنکوری‌ها صبح‌ هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از خواب حتما یک لیوان شیر گرم بخورند. مغز‌ها را نباید به هیچ‌وجه از سبد غذایی فرد کنکوری حذف کرد. پسته، گردو و بادام منبع غذایی چربی‌های سالم هستند و باید روزانه یک مشت مصرف شود.

آواکادو و اسفناج بخورید

پشت کنکوری‌ها باید برای جذب آهن و دوری از استرس و پایان خستگی و سردرد، سویای پخته با سبزیجاتی مانند اسفناج مصرف کنند. سبزیجات خام مانند کرفس و هویج هم در کاهش استرس موثر هستند. اگر احساس می‌کنید که فشار خون شما بالا می‌رود و باعث استرس می‌شود، آواکادو بخورید. این میوه از موز پتاسیم بیشتری دارد.

ورزش کنید

ورزش‌های هوازی از مهم‌ترین راهکارهای ذخیره اکسیژن است. هرچه اکسیژن در بدن بیشتر وجود داشته باشد، استرس از فرد دور‌تر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم کنکوری‌ها در روزهای باقی‌مانده روزی نیم‌ساعت حداقل ورزش کنند.

چند وقت است که احساس می کنید دیگر خودتان را دوست ندارید. تاریخ های خیلی مهم را فراموش می کنید، مثل تاریخ تولد دوستتان!روشن و آشکار است که بدنتان نشانه هایی از خود بروز می دهد که گویی در کارش اختلالی پیش آمده است.

تغذیه و رفع مشکلات

قبل از اینکه به یک روانکاو مراجعه کنید، بلند شوید و نگاهی به داخل فریزرتان بیندازید. اگر فقط پنیر، پیتزا و شیرهای پرچرب است، باید بگویم که اشکال کار، برنامه غذاییتان بوده است.چیزی که می خورید نقش بسیار مهمی در تنظیم وضعیت سلامتی روانی شما دارد. یک برنامه ی غذایی سالم برای تقویت سیستم دفاعی بدن، خوش هیکل نگاه داشتن شما و جلوگیری از ابتلا به سرطان مورد نیاز است. ممکن است ادعا کنید که این را می دانستید.اما چیزی که ممکن است ندانید این است که مواد غذایی مصرفی شما و مواد شیمیایی تشکیل دهنده ی آنها روی وضعیت روانی شما نیز تاثیر می گذارد.

کمبود انرژی

بیشتر مواقع پس از صرف غذا احساس خستگی می کنید و حتی حال بلند شدن از جایتان را هم ندارید؟ ببنیید چه غذاهایی شما را در این زمینه کمک می کند.

چه بخورید:

گوشت قرمز . سبزیجات با برگ های سبز تیره . سبزی و بنشن . حبوبات . مرغ و ماکیان .

این غذاها چطور انرژی مورد نیاز بدنتان را تامین می کنند؟

گوشت قرمز، سبزیجات برگ دار و بنشن و سبزی، همه حاوی مقدار قابل توجهی آهن هستند، معدنی معدنی مهمی که باعث می شود سلول های خونی قرمز اکسیژن کافی به مغز و بافت های بدن برسانند و هوشیاری ذهنی را به همین ترتیب افزایش دهد. کمبود آهم ممکن است باعث تنبلی، کندی، خستگی و کم خونی شود و مقاومت بدن را در برابر استرس و بیماری ها کاهش دهد. غذاهایی که حاوی میزان زیادی آهن هستند باید همراه با غذاهایی استفاده شوند که حاوی ویتامین C (مرکبات) هستند چون این ویتامین به جذب آهن در بدن کمک می کند.گوشت قرمز، مرغ و حبوبات انرژی بدن را بالا می برند چون حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند و ذخیره ی تیروسین (ماده ی شیمیایی که در پیام رسانی به مغز دخیل است و هوشیاری، تحرک و تیزفهمی بر عهده ی اوست) رادر بدن بالا می برند.

ضعف حافظه

اخیراً خیلی زود همه چیز را فراموش می کنید. دلیل آن چیست نمی دانید اما بهتر است غذاهای زیر را امتحان کنید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

چه بخورید:

گل کلم . زرده ی تخم مرغ . سیب .آوکادوو.کلم بروکلی . گوجه فرنگی . میگو

این غذاها چطور حافظه را تقویت می کنند؟

گل کلم و زرده ی تخم مرغ هر دو حاوی کولین هستند که یکی از مواد مغذی مهم است که به تولید انتقال دهنده ی عصبی استیل کولین (نقشی مهم در ارتباطات سلول های عصبی دارد و بیماران آلزایمری از کمبود این ماده رنج می برند) کمک می کند. افزایش استیل کولین قدرت تمرکز شما را بالا برده و حافظه تان را تقویت می کند. سیب، آوکادو و کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی بور هستند که ماده ی معدنی مهم در تمرکز و تقویت حافظه ی کوتاه مدت است. گوجه فرنگی و میگو منابع خوبی از آنتی اکسیدان سلنیوم و لیکوپن هستند. آنتی اکسیدان ها در نگهدری حافظه نقشی اساسی دارند چون به خنثی کردن رادیکال های آزاد که باعث از بین رفتن حافظه و اختلالات حافظه می شوند کمک می کنند.

اضطراب و افسردگی

اگر آرامش برایتان به شکل یک رویا درآمده است، شاید بهتر باشد که یک دوش آب گرم بگیرید، یا شاید هم نیازی به آن نباشد، کمی کربوهیدرات مصرف کنید.

چه بخورید:

برنج قهوه ای . پاستا (ماکارونی) . سیب زمینی شیرین

این غذاها چطور به شادتر کردن شما کمک می کند؟

سیب زمینی شیرین و سایر کربوهیدرات های پیچیده حاوی آمینو اسید تریپتوفان هستند.  که به تولید انتقال دهنده ی عصبی سِروتونین (مربوط به تمدد اعصاب، آرامش، خوش بینی و سلامت عمومی است) کمک می کند.
برای افزایش تولید سروتونین می توانید از کربوهیدرات های کامل و کم-گلیسسمیک (منظور برنج سفید یا نان سفید نیست) استفاده کنید چون کربوهیدرات های ساختار پیچیده زمان بیشتری برای تجزیه نیاز دارند.

اعصابتان را تقویت کنید….

ویتامین ها و مواد مدنی بسیاری که به تقویت اعصاب و روان شما کمک می کنند در مواد غذایی بسیاری وجود دراند و استفاده از آنها بسیار آسان تر از استفاده از هر نوع دارویی است. از این مواد غذایی تا جایی که می توانید استفاده کنید، تا اثرات مثبت آن را ببینید .

تغذیه نامناسب شما را پیر میکند

هر آن‌چه می ‌خورید بر پوست ‌تان تاثیر می‌گذارد؛ خوب یا بد.‌ با این‌ که کمی زیاده‌‌روی در خوردن خوراکی‌‌های مضر نمی ‌تواند یک شبه پیرتان کند، عادت به رژیم غذایی نامناسب می ‌تواند به فرآیند پیر شدن پوست‌تان شتاب دهد.

شکر:

دلایل متعددی وجود دارند که باعث می‌شوند رژیم غذایی مملو از شکر، شما را پیرتر نشان دھد. وقتی که قند اضافی وارد بدن می‌شود، به کلاژن‌ھای پوست وصل شده و آن را سفت و غیر قابل انعطاف نشان می‌دھد. از دست رفتن حالت ارتجاعی پوست جوان باعث ایجاد چروک‌ھای عمیق در آن شده و پوست را پیرتر نشان می‌دھد.

نمک:

نمک باعث کم شدن آب بدن می‌شود. در این حالت، شما دچار احساس خستگی می‌شوید و در نتیجه، ظاھر شما نیز خسته به نظر می‌رسد. به علاوه، نمک زیاد به بروز بیماری‌ھای کلیوی و بالا رفتن فشار‌خون، کمک می‌کند و با متابولیسم استخوان، تداخل پیدا می‌کند.

چربی‌ھای ترانس:

ھمانند شکر، چربی‌ھای ترانس اضافی نیز پوست را سفت و غیر قابل انعطاف می‌کنند. این چربی‌ھا، سرخرگ‌ھا و رگ‌ھای خونی کوچک را مسدود و سفت می‌کنند و در نتیجه، پوست، پیر به نظر پیر می‌رسد.

خوراکی‌ھای شیرین:

شکر موجود در خوراکی‌ھای شیرین، باعث بروز التھاب در بدن شده و پوست را چروکیده و پیر نشان می‌دھد.

شیرین کننده‌ھای مصنوعی:

شیرین کننده‌ھای مصنوعی مثل آسپارتام با بروز سردرد و دردھای مفاصل در ارتباط ھستند و می‌توانند اشتیاق شما را برای خوردن شیرینی‌جات، افزایش دھند.

قھوه:

قھوه و سایر خوراکی‌ھای کافئین‌دار نیز باعث از دست رفتن آب بدن می‌شوند و پوست را خسته نشان می‌دھند.

نوشیدنی‌ھای گازدار:

نوشیدنی‌ھای گازدار به این دلیل که حاوی مقدار زیادی شکر ھستند، باعث از دست رفتن آب بدن می‌شوند. این امر باعث خستگی بدن و خسته به نظر رسیدن صورت می‌شود. به جای نوشیدنی‌ھای گازدار از آب استفاده کنید. سعی کنید که روزانه ھشت لیوان آب بنوشید.

نوشیدنی‌ھای انرژی‌زا:

این گونه نوشیدنی‌ھا ھشت برابر بیشتر از نوشیدنی‌ھای گازدار باعث تخریب مینای دندان می‌شوند و در نتیجه، دندان‌ھا زرد و غیر سالم به نظر می‌رسند.

کربوھیدرات‌ھا:

مصرف بیش از حد کربوھیدرات‌ھا می‌تواند به تخریب کلاژن و فیبر موجود در پوست منجر شود.

غذاھای سرخ شده:

غذاھای سرخ شده باعث از بین رفتن کلاژن پوست می‌شوند و پوست را چروکیده و خسته نشان می‌دھند.

تغذیه و خوراکی های مفید:

گریپ فروت :

گریپ فروت میوه‌ای از خانواده مرکبات است که منبع فوق العاده ویتامین‌ها، فیبر و سایر مواد مغذی است.به گزارش خبرنگار مهر، گریپ فروت میوه‌ای است با خواص ضداکسایشی که دارای قابلیت تقویت دستگاه ایمنی و همچنین قدرت کاهش کلسترول و هضم غذا است.به گفته کارشناسان تغذیه ، گریپ فروت تامین کننده ویتامین A و C، فولات (B۹)، فیبر، کولین، لیمونین و لیسوپن است. افزودن این میوه به رژیم غذایی به کاهش وزن کمک می‌کند. در ادامه به برخی فواید این میوه اشاره می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه :

به گفته کارشناسان تغذیه ، نصف یک گریپ فروت متوسط ۵۹ درصد ویتامین C روزانه بدن را تامین می‌کند. ویتامین C در سیستم ایمنی بدن نقش دارد و به خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کند.

سلامت قلب با تغذیه :

ویتامین C با کاهش ریسک بیماری قلبی عروقی مرتبط است. طبق مطالعه سال ۲۰۱۵ محققان، افرادی که میوه و سبزیجات زیادی مصرف می‌کنند ۱۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند. هر چقدر میران ویتامین C در پلاسمای خون بیشتر باشد، نرخ بروز بیماری قلبی کاهش می‌یابد.

اثر تغذیه بر  سنگ کلیه:

به گفته محققان دانشگاه ویسکانسین، اسیدسیتریک موجود در گریپ فروت می‌تواند مانع از تشکیل سنگ کلیه شود و حتی سنگ‌های کوچک در حال تشکیل را تجزیه می‌کند. هر چقدر میزان اسیدسیتریک ادرار بیشتر باشد، بیشتر در مقابل تشکیل سنگ کلیه‌های جدید مصون خواهید بود.

سرطان:

ویتامین C و بتاکاروتن منجر به کاهش بروز سرطان مری می‌شوند. مطالعه محققان نشان می‌دهد مکمل ویتامین C تاثیری همچون شیمی درمانی بر سلول‌های سرطان مری دارد و حتی ویتامین C موجب افزایش تاثیر شیمی درمانی می‌شود. گریپ فروت قرمز و صورتی، بعد از گوجه فرنگی، یکی از بهترین منابع لیسوپن است. لیسوپن با کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. همچنین لیسوپن در کاهش ریسک ابتلا به سرطان معده هم نقش دارد. لیمونین موجود در آن به کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه کمک می‌کند.

جبران کم آبی بدن:

گریپ فروت ۹۱ درصد آب دارد از اینرو به جبران کم آبی بدن کمک می‌کند.

هضم غذا:

فیبر و آب موجود در گریپ فروت به هضم غذا کمک کرده و در کاهش یا پیشگیری از یبوست نقش دارد.

کاهش وزن:

گریپ فروت به طور طبیعی حاوی مقادیر زیاد فیبر است که در ایجاد حس سیری نقش دارد و می‌تواند منجر به جلوگیری از پرخوری شود. فیبر همچنین به تثبیت سطح قند خون کمک کرده و مانع از افزایش آن که در گرسنگی نقش دارد می شود.

کلسترول:

گریپ فروت حاوی فیبری موسوم به پکتین است که در کاهش سطح کلسترول بد LDL و پایین آمدن تری‌گلیسیریدها نقش دارد. به گفته محققان مصرف گریپ فورت به مدت ۳۰ روز موجب کاهش سطح کلسترول LDL می‌شود.

بینایی چشم:

ویتامین A که گریپ فروت منبع خوب آن است، برای داشتن بینایی خوب ضروری است.

استحکام استخوان‌بندی بدن با خوردن روزانه «پیاز»

از پیاز به‌عنوان یک داروی ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود. مالیدن آب پیاز به صورت از ایجاد لکه‌ها جلوگیری می کند و از مخلوط آب پیاز و عسل می توان به عنوان یک کرم ضد چروک استفاده کرد. پیاز سرشار از ویتامین C، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد و اسید فولیک و مقدار کمی آهن، مس و روی است که تاکنون تحقیقات زیادی برای اثبات خواص آن صورت گرفته است.خوردن پیاز در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است؛ چرا که پیاز با جلوگیری از کاهش مواد معدنی به ویژه کلسیم موجود در سلول‌های استخوانی از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. پژوهشگران دانشگاه برن سوئیس، ترکیبی در پیاز شناسایی کرده‌اند که از کاهش حجم استخوان و پوکی آن جلوگیری می کند. این ماده در پیشگیری در کاهش نیافتن مواد مصرفی به ویژه کلیه سلول های استخوانی تأثیر زیادی دارد.
پیاز، قند خون و کلسترول را پایین می آورد، بوی آن میکروب های مضر را از بین می برد، قند خون را کاهش می دهد، از ابتلا به سکته جلوگیری می کند، قلب را فعال می کند و کلسترول را کاهش می دهد، گردش خون را تقویت می کند، به سبب داشتن آنتی اکسیدان، تنش و نگرانی را از بین می برد، الیاف غذایی آن دستگاه هاضمه را تقویت می کند، پیاز از سرطان ریه جلوگیری می کند چون مواد شیمیایی موجود در پیاز خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد، مواد فلاونوید از دچار شدن به انواع بیماری ها جلوگیری می کند و به وفور در پیاز یافت می شود، پیاز برای پوست بسیار مفید است، زیرا خون را تصفیه می کند و در نتیجه رنگ چهره زیبا تر و جذاب تر می شود.همچنین پیاز به دلیل داشتن گوگرد باعث افزایش رشد موهای سر می شود. پیاز به دلیل داشتن آهک، دندانها را محکم می کند و باعث استحکام استخوان بندی بدن می شود. بنابراین خوردن پیاز در کودکان مبتلا به نرمی استخوان و سالمندان مفید است.
اگر سرما خورده‌اید، چند پیاز را برش داده و در نقاط مختلف خانه قرار دهید. پیاز مانند یک دستگاه تصفیه هوا از ابتلای سایر اعضای خانواده به این بیماری جلوگیری خواهد کرد. همچنین اگر خارج خانه غذا می خورید، پیاز را همراه آن مصرف کنید، زیرا ماده ای در پیاز وجود دارد که از مسمومیت غذایی حاصل از خوردن گوشت مانده جلوگیری می کند.وی خاطر نشان کرد: اگر شخصی به دلیل مصیبت وارده دچار حملات عصبی شده، پیازی را به دو نیم کرده و جلوی بینی او بگیرید. همچنین پیاز به دلیل داشتن ماده گلوکوزین که مشابه هورمون انسولین است، قند خون را تنظیم می‌کند. خوردن نصف پیاز متوسط در روز ۳۰ درصد از مقدار کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و به جای آن باعث افزایش کلسترول خوب خون می‌شود پیاز منبع غنی نوعی اکسیدان است که از بروز سرطان در افراد جلوگیری می‌کند. این گیاه خوراکی از بیماری آب مروارید در چشم نیز جلوگیری می‌کند .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها