تغییر رشته در دبیرستان ، دهم به یازدهم و یازدهم به دوازدهم با در نظر گرفتن آیین نامه و شرایط مجاز است. یعنی اگه دانش آموزی که دهم در یک رشته درس خونده اما به هر دلیل می خواد سال یازدهم در رشته ی دیگه ای درس بخونه پس از طی مراحل اداری و ثبت نام ، می تونه در آزمون شرکت کنه و تغییر رشته بده. اگه دانش آموز در سال یازدهم باشه تغییر رشته درون شاخه ای می تونه بده . یعنی یکی از رشته های نظری ( اگه داره نظری می خونه) یا یکی از رشته های فنی ( اگه داره فنی می خونه)
تغییر رشته
تغییر رشته در دبیرستان این روزها خیلی متداول شده. بعضی ها می گن رشته ای که می خونم را دوست ندارم . یا کشش این رشته را ندارم . یا به اجبار اومدم این رشته و… در هر صورت اگه دانش آموز دهم باشی ، می تونی هر رشته ای انتخاب کنی و امتحان بدی . اما اگه یازدهم هستی فقط درون شاخه ( فعلا ) می تونی تغییر رشته بدی. یعنی اگه شاخه ی نظری می خونی باید باز هم بری شاخه نظری  انتخاب رشته کنی.

تغییر رشته در دبیرستان ، دهم به یازدهم و یازدهم به دوازدهم

قوانین تغییررشته هم مثل بقیه ی قوانین با تغییر سیستم آموزش و پرورش به ۶-۳-۳ ، تغییر کرد.

تغییر رشته ی دانش آموزان دهم :

بچه های دهم می تونن دو جور درخواست تغییر رشته بدهند.
۱- تکرار سال دهم دریک رشته به جز رشته ای که هم اکنون می خوانند. تکرار پایه فقط در مدارس غیر انتفاعی مجاز است.
۲- تغییر رشته به رشته ای دیگر و ادامه ی تحصیل در رشته ی جدید در پایه یازدهم. این تغییر رشته نیاز به ثبت نام و شرکت در آزمون خرداد یا شهریور دارد.
برای تغییر رشته ابتدا باید به مدرسه ی خودتان مراجعه کنید و درخواست تغییر رشته را در سایت آموزش و پرورش ثبت نمایید. پس از تایید درخواست در منطقه ی آموزش و پرورش ، حوزه تعیین و مراحل امتحان دادن و صدور کارنامه و ثبت نمرات صورت می گیرد.
پس از ثبت درخواست در سایت ، حتما پرینت درخواست را بگیرید. موافقت یا مخالفت اداره با درخواست هم در سایت اعلام می شود و نیاز به مراجعه ی حضوری نیست.

تغییر رشته ی دانش آموزان یازدهم:

دانش آموزان یازدهم مجاز هستن با مراجعه به مدرسه ، درخواست تغییر رشته ی درون شاخه ای بدهند .( یعنی از یک رشته نظری به رشته های دیگر). حداکثر تا دو هفته قبل از امتحانات خرداد به مدیریت مدرسه مراجعه و فرم تغییر رشته را تکمیل نمایید.( در دو نسخه ) این درخواست توسط مدیر مدرسه به اداره ی آموزش و پرورش ارسال می شود. در صورت تایید کمیسیون اداره ، مجوز شرکت در امتحانات داده می شود. اگر رشته ی مورد تقاضا در همان مدرسه یا واحد آموزشی وجود داشته باشد ، آزمون در همان مدرسه انجام می شود . در غیر اینصورت اداره حوزه ی امتحان تعیین می کند. این امتحان در خرداد یا شهریور گرفته می شود. مواد امتحان به صورت زیر است.

رشته ی ریاضی فیزیک :

حسابان۱ . هندسه۲ . فیزیک۲ . شیمی۲

رشته ی تجربی :

ریاضی۲ . فیزیک۲ . شیمی۲ . زیست۲

علوم انسانی :

علوم فنون ادبی۲ . جامعه شناسی۲ . عربی تخصصی۲ . فلسفه ۱

معارف اسلامی :

علوم معارف قرآنی۲ . اصول و عقاید۲ . عربی تخصصی ۲ . تاریخ۲

تطبیق دروس رشته ی قبلی با رشته جدید:

درس هایی که بین دو رشته مشترک هستند و یا محتوی مشترک دارند ، پذیرفته شده و نیاز به گذراندن مجدد نیست. ملاک برای تعداد واحدی که باید گذرانده شود ، رشته ی جدید می باشد . بر اساس تعداد واحدهای رشته ی جدید گواهی فارغ التحصیلی صادر می شود. درس هایی که در کارنامه با کلمه ی ” کمبود” نوشته شده یعنی نیاز به گذراندن و کسب حد نصاب قبولی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها