روش مطالعه ، مکان مطالعه ، زمان مطالعه و مطالعه ی مفید و ثمر بخش ، فکر بچه ها رو به خودش مشغول می کنه. باید یه جوری بحونیم که بیشترین بازده و بیشترین مقدار یاد گیری رو داشته باشیم.
روش مطالعه
بعد از این که برنامه درسی مشخص شد ، حال باید دید چگونه بهتر می توان مطالعه نمود .مطالعه فعالیتی است که قوای ذهنی زیادی لازم دارد .پس باید مطالعه همواره در مکانی ثابت ، کم رفت وآمدکه دارای دکوراسیونی ثابت است و همواره در آن هوای تازه جریان دارد انجام گیرد.هر چقدر مکان مطالعه راحت تر باشد تمرکز بیشتر خواهد بود.در هنگام مطالعه باید تمامی وسایل مورد نیاز در دسترس باشد.توجه کنید که مکان مطالعه بهتر است ساکت باشد .چرا که سروصدا سرعت مطالعه را کم می کند .اما می تواند روی تمرکز تاثیری نداشته باشد. زیرا می توان به سروصدا عادت نمود.نور مناسب برای مطالغه ترکیب نور زرد و سفید است. روش مطالعه یکی از مطالب مهم در بحث مشاوره درسی و کنکور بوده و هست.

روش مطالعه ، مکان مطالعه ، زمان مطالعه و مطالعه ی مفید:

برای  شروع مطالعه ، هدف از مطالعه را باید تعیین کرد( موضوع ومدت زمان در نظر گرفته شده) .برای این که بتوان مدت زمانی که برای هر درس مشخص نموده اید را به طور کامل ومفید مطالعه نمایید. ابتدا باید انگیزه کافی برای مطالعه داشته باشید . برای این کار بهتر است  با نگاهی گذرا به مطالب از کلیات آن مطلع شویم ( بدون تفکر عمیق به موضوعات و بدون تمرکز برای یادگیری ) با این کار ، یک دید کلی نسبت به موضوعی که قرار است مطالعه شود ایجاد می گردد . این دید و نگرش باعث سرعت و دقت بیشتر در زمان مطالعه می گردد .رابطه مناسب با موضوع درسی ایجاد می کند .البته باید در نظر گرفت که هر درس به روش خاصی خوانده می شود.  اما چیزی که کاملاً مشخص است ، آن است که در طی درس خوانده همواره به لذت موفقیت پس از خواندن درس فکر کنیم. تا این عامل خود محرکی برای ادامه مطالعه وحرکت به جلو باشد .پس با شروع مطالعه باید از القائات تخریبی مانند این که فلانی درس نخوانده اما … یا فلانی دکترا دارد اما …. پرهیز نمود چون باعث اخلال در مطالعه می شود .

روش مطالعه و خواندن روزنامه ای:

برای شروع مطالعه اول باید یه بار سریع کتاب رو ورق بزنی و عنوان ها و سر فصل ها را بخونی. ( شاید لازم باشه چند بار این کار را انجام بدی). این کار ارتباط بین مطالب را ایجاد می کنه. بعد با انتخاب فصل یا بخش مطالعه شروع میشه. اما لازم نیست عمقی بخونی. سطحی بخون!!!! آره درست شنیدی ! سطحی و روزنامه ای بخون. با این روش تصویر سازی انجام می شه. در هر بار روزنامه ای خوندن ، تصویر کمی پر رنگ تر و واضح تر میشه. فرض کن می خواستی برای مطالعه ی خوب و عمیق یه مطلب سه وقت یک ساعت و نیم در نظر بگیری. با این روش هر تایم رو به سه قسمت تقسیم می کنی . ( هر کدوم نیم ساعت ) . در هر تایم  نیم ساعته یه بار سریع بخون. سریع و روزنامه ای. با گذشت سه ساعت ( دو تایم یک ساعت و نیم ) ۶ بار مطلب سطحی خوانده شده. حالا یه تایم یک ساعت و نیم باقی مانده رو به صورت اساسی و دقیق بخون.

چه جوری مطالعه کنیم؟روش مطالعه ام چه طوری باشه؟

تجربه ثابت کرده ، برای یک مطالعه موفق باید:به محض نشستن(بهتر است پشت میز و صندلی باشد) وبدون تفکر به چیزی مطالعه را شروع کنیم. تا به ذهن فرصت درگیری با مطالب متفرقه داده نشه . مطالعه را با مطالب آسان تر و جالب شروع کن .ابتدا نگاهی گذرا به موضوع می اندازیم .این نگاه گذرا همان مطالعه سریع مانند خواندن روزنامه و بدون توجه به مطالب و مفاهیم می باشد وپس از پایان این مطالعه، به خواندن برای ثبت جزئیات ، باذهنی هوشیار و با علاقه می پردازیم .در پایان هر پاراگراف سر را به عقب تکیه داده وبرای از بین بردن خستگی چشم به اجسام دور دقت کرده وبا تمرکز روی آنها خستگی چشم را از بین می بریم .بهتر است پس از هر یک ساعت و۳۰ دقیقه مطالعه مدت ۱۵ دقیقه استراحت در نظر بگیریم،  تا مغز تجدید قوا نماید( استراحت باعث می شود سرعت مطالعه بیشترشود). پس از پایان هر بار مطالعه موضوعی را که در دفعه بعد می خواهیم مطالعه نماییم مشخص می کنیم.زمان مطالعه بستگی به خود شخص دارد. اما مسلما در زمانهایی باید مطالعه شود که در گیری ذهنی کمتر است. اگر در زمان مشخص شده( که بهتر است یک ساعت مشخص باشد) حوصله یک درس را ندارید، حتما کتاب دیگری مطالعه نمایید.باین که مدت زمان مفید برای هر بار مطالعه بین یک ساعت و نیم تا دو ساعت است،  اما می توان برای پیوستگی موضوع در دفعه اول مطالعه هر مطلب این مدت را افزایش داد. زیرا مطالعه موضوع جدید تعمق و تفکر بیشتری نیاز دارد. روش مطالعه رو جدی بگیر.

در حالت های زیر اصلا مطالعه نکن :

پس از ورزش ، بلافاصله پس از بیداری از خواب ، در هنگام گرسنگی وخستگی ، در هنگام راه رفتن ،  زمانی که منتظر کسی هستید ، زمانی که بی حوصله هستید یا در فکر انجام کار دیگری می باشید.در مطالعه دروس بهتر است موضوع را بفهمید نه این که آن را حفظ نمایید. (اگر مطلب مطالعه شده را توانستید به طور خلاصه بیان نمایید و از آن سئوال طرح کنید ،مطلب را یاد گرفته اید در غیر این صورت مطلب را حفظ نموده اید).
اگه حوصله نداری مطالعه کنی ، یا مطالعه می کنی اما نتیجه نمی گیری، باید حتما تکنیک های تند خوانی ، علامت گذاری ، حاشیه نویس را جدی تر از بقیه دنبال کنی. پیش خوانی قبل از تدریس معلم ، پس خوانی بعد از تدریس ، خلاصه نویسی کمک می کنه مطالعه عذاب آور و خسته کننده نباشه.  عدم تمرکز، نگرانی و اضطراب،عدم رعایت شرایط مطالعه، عدم آگاهی از فنون مطالعه و ضعف دیدباعث سرعت کم در مطالعه(کند خوانی) می شه.یادگیری و مطالعه رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند. تا جایی که می توان این دو را لازم وملزوم یکدیگر دانست . یکی دیگه از مسائلی که باید رعایت کنی ، استراحت در بین مطالعه است. آگاهی نسبت به روش مطالعه ، باعث مطالعه ی هدفمند میشه.

عواملی که به سرعت و بازده ی بیشتر مطالعه کمک می کنه:

برای مطالعه باید تلاش کنی به متن تسلط داشته باشی. روان خوانی و خواندن فارسی بدون اشکال را تمرین کنی .مطالعه با چشم را تمرین کن. سعی کن مفهوم جمله رو بفهمی ، در گیر کلمات نشو. از مطلبی که می خونی یه اطلاعات اولیه داشته باشی انگیزه ات بیشتر میشه. توقف هم کمتر ! یادت باشه مطالعه ی کنکور یه ذره فرسایشی هست. یک سال طول می کشه. پس بالا و پایین زیاد داره. شروع کار پر انرژی هستی. حدود آذر ما و دی ماه افت انرژی و انگیزه پیدا می کنی. حس می کنی هر چی می خونی رشد نمی کنی. مغزت بهت پیغام می ده نمی خوندی هم می تونستی این نتیجه رو بگیری. به حرفش گوش نده. داری یه پایه رو می سازی . اگه دی رو به سلامت رد کنی یه جهش ناگهانی ایجاد میشه . رشد می کنی تا عید . به شرط این که چارچوب و روش مطالعه رو گم نکنی. باز عید ممکنه یه افت ایجاد شه . این به خاطر خستگیه. اما به اندازه ی افت قبلی نیست . ادامه بدی ، دیگه رفیتم….

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها