وش مطالعه ی صحیح و آشنایی با تکنیک های مطالعه باعث میشه راحت تر درس بخونیم . نتایج بهر بگیریم و اعصاب راحت تر داشته باشیم.زمانی که برنامه درسی خودمون رو مشخص کردیم باید ببینیم چطور مطالعه کنیم تا بیشترین بازده و بیشترین مقدار یادگیری را داشته باشیم.

روش مطالعه

روش مطالعه

روش مطالعه ی صحیح چطوریه؟ در واقع مطالعه یک نوع فعالیت که قوای ذهنی زیادی لازم دارد پس بهتره مطالعه در یک مکان ثابت ،کم رفت و آمد که دکوراسیون هم ثابته و درون اون هوای تازه جریان داره انجام بگیرد.

اولین فاکتور برای روش مطالعه ی صحیح ، مکان مطالعه :
هرچقدر مکانی که در این مطالعه می کنیم راحت تر باشه تمرکز ما هم بالاتر میره. در مکان مطالعه سعی کنیم که همه وسایل مورد نیاز خودمون رو در دسترس قرار بدیم .

دومین فاکتور برای روش مطالعه ی صحیح ، سرو صدا :

مکان رو ساکت نگه دارید چون سر و صدا باعث میشه سرعت مطالعه ما کاهش پیدا کنه .البته سر و صدا روی تمرکز تاثیری ندارد و بعضی از افراد هستند که در مکان شلوغ می توانند مطالعه داشته باشند .

سومین فاکتور برای روش مطالعه ی صحیح ، نور :

نور مناسب برای مکان مطالعه نور زرد و سفید هست. مکان های تاریک و نیمه تاریک اصلا مکان مناسبی برای مطالعه نیستند. در ضمن استفاده از چراغ مطالعه با نور بسیار زیاد هم مناسب نیست .

چهارمین فاکتور برای روش مطالعه ی صحیح ، هدف :

وقتی مطالعه را شروع میکنیم باید هدف از مطالعه را هم تعیین کنیم و همینطور موضوعات مورد مطالعه و مدت زمان مطالعه را در نظر بگیریم.

پنجمین فاکتور برای روش مطالعه ی صحیح ، انگیزه :

. توجه کنید که برای اینکه مطالعه مفید و کاربردی داشته باشیم باید انگیزه کافی برای مطالعه را در خودمان ایجاد کنیم. پس برای هر درس بهتره یک نگاه کوتاه به کلیات مطالب اون درس بندازیم .

ششمین فاکتور برای روش مطالعه ی صحیح ، تصویر ذهنی :

با این کار یک دید کلی نسبت به موضوعی که قرار مطالعه کنیم پیدا میشه . مطمئن باشید که این دید باعث افزایش سرعت و دقت ما در زمان مطالعه میشه و یک رابطه مناسب با موضوع درسی رو ایجاد میکنه.

هفتمین فاکتور برای روش مطالعه ی صحیح ، نتیجه ی کار :

درسته که هر درس روش خاص خودش را برای مطالعه دارد اما چیزی که کاملا واضح هست اینه که در زمان درس خواندن لذت موفقیت پس از مطالعه فکر کنیم چون این عامل باعث به وجود آمدن یک محرک در ما برای ادامه مطالعه و حرکت روبه جلو هست.

هشتمین فاکتور برای روش مطالعه ی صحیح ، روزنامه خوانی :
برای شروع مطالعه اول یک بار سریع کتاب را ورق می‌زنیم و عنوان ها تیترها و سرفصل ها را می خونیم ، این کار ارتباط بین مطالب رو در ذهن ما ایجاد می کند. بخش یا قسمت مطالعه رو انتخاب میکنیم و شروع به مطالعه می کنیم. اما فقط به صورت سطحی میخونیم لازم نیست عمقی این قسمت را مطالعه کنیم .

چون با این کار یک تصویر سازی در ذهن خودمون ایجاد می کنیم و هر بار که به صورت روزنامه وارمطلب رو میخونیم تصویر ساخته شده در ذهن ما پررنگ تر و واضح تر میشه.

بعد از اون متن رو به صورت عمیق و عمقی با جزئیات و هوشیارانه میخونیم.

نشستن پشت میز و صندلی
تحقیقات ثابت کرده برای اینکه یک مطالعه موفقیت آمیز داشته باشیم زمانی که پشت میز یا صندلی نشستیم در حالت مطلوب یه ذهنمون اجازه درگیری با مطالب حاشیه‌ای را نمی دهیم و مطالعه را با مطالب آسانتر و جالب شروع می کنیم.

خستگی چشم و تمرکز :
وقتی که هر پاراگراف خوندیم سرم را به عقب تکیه میدی و برای رفع خستگی چشم و اجسام دور خیره میشیم و با تمرکز روی این ها خستگی چشم را ازبین می بریم.

بهتره بعد از هر یک و نیم ساعت مطالعه ۱۵ دقیقه استراحت کنیم تا مغز ما تجدید قوا کنه. زمان مطالعه کنیم که درگیری های ذهنی ما کمتر هستند.

اگر زمان مطالعه شما فرا رسیده و انگیزه و علاقه‌ای برای مطالعه درس مورد نظر ندارید بهتره درس را با درس دیگری جایگزین کنید که در این لحظه حس بهتری به مطالعه درس جدید دارید.

بعد از فعالیت بدنی زیاد و بلافاصله بعد از خواب درس نخون !
زمانی که ورزش کردیم یا زمانی که از خواب بیدار شدیم، یا زمانی که گرسنگی و خستگی به بدن شما غلبه کرده ، یا حتی وقتی که در حال راه رفتن هستید ، یا منتظر شخصی هستیم یا بی حوصله هستید و درگیری ذهنی داری مطالعه نکنید.

در زمان مطالعه بهتره به درک درستی از مطالعه و مطلب برسیم نه این که مطلب را حفظ کنیم.

تکنیک های مطالعه :
اگر مطالعه می کنیم و نتیجه نمی گیریم به طرح تکنیک های تندخوانی، حاشیه نویسی و علامت گذاری رو بهتر یاد بگیریم و عملی کنیم.

تکنیک پیشخوانی قبل از تدریس معلم و پس خوانی بعد از تدریس و خلاصه نویسی به ما کمک می‌کنند که یک مطالعه مفید داشته باشیم . برای ما مطالعه کردن خسته کننده و عذاب آور نباشد.

تمرکز در مطالعه :
اگر در زمان مطالعه تمرکز کافی نداشته باشیم و حس نگرانی و اضطراب به ما غلبه کنه و از تکنیک های مطالعه خبر نداشته باشیم باعث کند خوانی در ما میشه. یادگیری و مطالعه یک رابطه مستقیم و بسیار هم آهنگ با هم دارند و لازم و ملزوم هم محسوب میشن.
در حین مطالعه باید تلاش کنیم که به متن تسلط پیدا کنیم و همینطور روان خوانی و خواندن فارسی بدون اشکال رو تمرین کنیم.

باید مفهوم جمله ای که می خونیم را بفهمیم و درگیر کلمات حاشیه ای نشیم.

بهتره از مطلبی که مطالعه می‌کنیم اطلاعات اولیه داشته باشیم چون باعث بالا بردن انگیزه ما میشه. اگر دانش آموز کنکوری هستیم باید بدونیم که مطالعه کنکور فرسایشی هست. به مدت یک سال طول می کشد و فراز و نشیب یاد داره .اکثر دانش آموز ها در شروع کار پر انرژی هستند ولی در آذرماه و دی ماه افت انرژی و انگیزه پیدا می‌کنند و حس می‌کنند هر چی می خونن پیشرفتی ندارن.

اگر به صورت متعادل پیش بریم و دی ماه رو بگذرونیم جهش ناگهانی در مطالعه ما صورت میگیره و تا تعطیلات عید رشد می‌کنیم در صورتی که چهار چوب و روش مطالعه را به خوبی دنبال کنیم.

در ایام عید و تعطیلات طولانی هم دچار همین وضعیت می شویم . نظم و حرکت با برنامه باعث بهتر شدن اوضاع می شود .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها