تمرکز حواس ، روش افزایش تمرکز ، تکنیک کاهش حواس پرتی !

کلماتی که زیاد می شنوید .همه ی اطرافیان هم براش نسخه می پیچن. اما خودشون هم خیلی نمی دونن!!! مشاوره درسی برای کنکور و ادامه تحصیل ، باید شامل این تکنیک هم باشه.

تمرکز حواس موقع مطالعه ، کلید اصلی برای درک  و فهم مطلبه!

وقتی تمرکز نداری ، یه مطلبی که باید در نیم ساعت بخونی ، یه عمر طول می دی!

تازه ، باز هم خوب نمی فهمی. خوب یاد نمی گیری. بعدا نمی تونی در امتحان از اون استفاده کنی.

یعنی مطالعه ی بی فایده! می خوام یه چیزایی رو بهت بگم که کار بردی و مفید باشه.

آمادگی برای مطالعه شرط اصلی ، برای تمرکز حواس است

شروع مطالعه نیاز به آمادگی داره . حداکثر آمادگی ، برا ی مطالعه ی متمرکز باید سطح آمادگی خودت رو ببری بالا .

می دونی آمادگی چیه؟

همین که بگی من آماده ام کافیه؟

نه رفیق!

آمادگی یعنی، شاریطی که باعث بشه اعتماد به نفس پیدا کنی .

شرایطی که ذهنت رو برای موفقیت آماده کنه.

شرایطی که تو رو به این باور برسونه که ، موفق می شی. شاید طول بکشه ، اما اتفاق می افته! این شرایط شامل : آمادگی بدنی ، آمادگی ذهنی ، آمادگی روانی و آمادگی اجتماعی هست.

روشهای افزایش تمرکز . یه مشاور

 

آمادگی بدنی اولین شرط ایجاد تمرکز حواس :

قدیمی ها می گفتن ” عقل سالم در بدن سالمه!”

.البته حالا به این شدت هم نه! اما بیشتر اوقات،  بیماری باعث برهم خوردن تمرکز میشه!

زخم معده ، میگرن ، ضعیف بودن چشم ، بالا پایین بودن آهن و کلسیم و… در خون . اینها یه قسمت از تمرکز رو از بین می بره . بعد اولیا یا خود دانش آموز ها میان می گن : می خونیم اما زیاد متوجه نمی شیم. یه ساعته می خونم ، اما نمی دونم چی خوندم.

یه آزمایش کامل و رفتن پیش یه دکتر درست و حسابی ، یه عالمه از مشکلات رو حل می کنه. یه قرص ، یه آمپول یه رژیم غذایی ، باعث میشه یه سال با خیال راحت پیش بری. شاید شماره عینک چشمت رو باید تغییر بدی.

به جای این که دنبال برنامه ی توپ ، مشاور ه درسی قوی، کلاس و دبیر کنکور نامی ، کتاب و جزوه ی آن چنانی باشی ، اول این مشکلات رو حل کن!

آمادگی ذهنی دومین شرط ایجاد تمرکز حواس :

آمادگی ذهنی زیاد دست خود آدم نیست . یه  مقداری به شرایط  فیزیولوژیکی ما بستگی داره.

اما خُب روی تمرکز حواس  ما اثر داره ! آمادگی ذهنی خصوصیاتی مانند :

رشد گویشی کامل  ، قدرت تفسیر ، قدرت تعبیر اشکال ، قدرت درک و همانند سازی ، قدرت تجزیه تحلیل و…

که یه سری از این ها یاد گرفتنی بوده و یه سری ذاتی ! میشه یه سری از این خواص و قابلیت ها رو با تمرین و آموزش تقویت کرد.

آمادگی اجتماعی سومین شرط ایجاد تمرکز حواس :

آمادگی اجتماعی ، به ماهیت و وسعت تجارب فرد بستگی داره .

زمینه ها و اعتقادات خانوادگی . سبک زندگی. روابط خانوادگی و اجتماعی …. همه روی تمرکز اثر داره.

تمرکز حواس بالا ، نیاز به اجتماع و خانواده ی همراه داره. مخصوصا خانواده! خانواده ی آرام ، بدون تنش ، با کمترین درگیری ، با درک متقابل بالا به تمرکز حواس کمک می کنه.

آمادگی روانی چهارمین شرط ایجاد تمرکز حواس :

آمادگی روانی وقتی ایجاد میشه که ، سه تا آمادگی قبل ایجاد بشه.

پس شدیدا وابسته به آمادگی بدنی ، ذهنی و اجتماعیه!

شرایط مثبت روانی ، برگ برنده ی ما بر ای بدست آوردن موفقیته. علاوه بر سه عامل قبل که در آمادگی روانی نقش داره ، میشه گفت ، روح سالم هم بسیار تعیین کننده است.

روح سالم یعنی به دور از حسادت ها ، بغض ها ، کینه ها ….. به نظر من این یه عامل خیلی خیلی مهم برای ایجاد تمرکز و در نتیجه موفقیت آدم هست.

  نتایج عدم تمرکز حواس:

وقتی تمر کز نداری ، خسته و بی قراری. دائم بی تابی. دائم وقت کم میاری. دقت لازم در مطالع نداری .

نسبت به خودت و دیگران واکنش منفی داری. اعتماد به نفست کم میشه. و… پس لازمه برای ایجاد تمرکز وقت و انرژی بزاریم. اجرای تمرین های آموزشی برای تمرکز، فرآیند یادگیری رو آسان تر و لذت بخش تر می کنه.

روشهای افزایش تمرکز حواس :

همون طور که گفتم باید اول نسبت به ایجاد آمادگی بدنی ، ذهنی ، اجتماعی و روانی ، اقدام کنی. به عنوان روش های مکمل میشه کارهای زیر را انجام داد.

ایجاد علاقه به مطالعه   :

برای مطالعه ی سودمند باید همه علاقه به مطالعه داشته باشی و هم فنون مطالعه رو بدونی.

این دو مکمل هم هستن. وقتی علاقه ات بیشتر بشه ، بیشتر وبهتر می خونی. پس بیشتر یاد می گیری .

فنون مطالعه رو هم یاد می گیری . پس تند تر پیش میری. حالا که پیشرفت کردی علاقه ات هم بیشتر میشه.  این باعث میشه روی مطلب بیشتر تمرکز کنی. بیشتر یاد بگیری و…

انتخاب هدف درست ( نه تخیل و توهم)

پس ازعلاقه پیدا کردن نسبت به مطالب ، گام بعدی تعیین هدف مطالعه است.

هدف زیربنای انجام هر کاریه . به فعالیت انسان جهت و نیرو می ده . هدف ارزشمند ،

فرد را به خواستن و طلب کردن وادار می کنه . نیروی لازم را برای فعالیت به وجود میاره. پس باعث پیدایش تمرکز در میشه  . پس برای مطالعه،  باید هدف مشخص داشته باشی .

تعلیم و تربیت ، یعنی ” هدفمندی ” . بدون داشتن هدف ، یادگیری کار سختی هست.

مطالعه بدون هدف دون انگیزه و تمرکز خواهد بود . هدف داشته باشی توانایی هات بیشتر میشه .نیروی فوق العاده  می گیری. اعتماد به نفست بیشتر می شه.  سرعت خوندن بیشتر می شه .

پس تمرکز افزایش پیدا می کنه. در واقع مشخص نمودن هدف ، محرک و انگیزه ای است تا بتوان به کمک آن تمرکز حواس را حفظ نموده. از این طریق مطالب و دانستنی ها را فرا گرفت . یادگیری را تحکیم بخشید .

تعیین زمان و مکان مطالعه:

ساعت مناسب برای مطالعه ی هر درس برات چه زمانیه؟

همون موقع بخون !

کجا کمتر حواست پرت میشه ، اونجا بخون !

این ها به عادت تو بستگی داره. سعی کن اینها باعث نشه عجیب غریب زندگی کن. روز بخوابی ، شب بیدار بمونی و…  اینطوری تمرکز میره بالا. اتلاف وقت کم میشه و یه عالمه فاکتور مثبت ایجاد میشه.

موفقیت یا عدم موفقیت شما در تحصیلات ، مستقیماً به این امر بستگی داره که چگونه از وقت خود استفاده می کنی.محیط آشنای یک اتاق مشخص ، در حین مطالعه موجب اضطراب کمتر و تمرکز بیشتر حواس می شه .، زیرا لوازم اتاق هر روز پیش چشم شما است.

کمتر توجه شما رو جلب می کنه.اگه هر روز زمان  مطالعه در اتاق معین باشی،  کم کم ذهنتا عادت می کنه ،   به محض رسیدن به این اتاق آماده تمرکز حواس و یادگیری می شه.

برای مطالعه ی متمرکز باید محیط ثابت ، آرام ، روشن و دارای هوای مناسب داشه باشی. آرام بودن هم مهمه. چون هیچ جیز به اندازه ی سر وصدا تمرکز رو به هم نمی زنه.

یادبگیر  به عوامل حواس پرتی   بگو ” نه”:

زمانی که می خوای مطالع کنی، به عواملی که تمرکز به هم می زنن بگو ” نه ” .

دوست و یا اعضای خانواده که باتو حرف می زنن. موبایل  و sms . صدای تلویزیون .

وسوسه برای اتجام یه کار دیگه . هجوم فکر و خیال . توهم و خیال پردازی .اراده داشنته باش . بگو  ” مزاحم نشوید ! ” لازمه یاد بگیری، که به انحراف فکر  توجه کنی؛ محصوصا وقتی در جهت منفی هستن .

به محض اینکه چنین اتفاقی افتاد، به خودت بگو «نه! » . برگرد سر کار اصلیت ، یعنی مطالعه غیر ممکنه بتونی، دو فکر را به طور همزمان به سرانجام برسونی. کلمه  «نه!  »،  قطار مزاحم و آشفته کننده فکر را از کار میندازه .

می­توانی برای تاثیر بهتر، یک کش لاستیکی دور مچ خودت ببندی.  هر وقت که لازم شد به کلمۀ نه! ،کش را ملایم بکش و رها کن . ( یه ذره دردت میاد اما همه چی درست میشه ) . اگر فوراً به نتایج مطلوب دست پیدا نکردی ،  نگران نشو! چون  این امر نیازمند تلاش مکرر  است ! اما مطمئن باش که پس از مدتی حتماً موفق می شی. 

مثبت فکر کن ، افکار منفی رو بذار پشت در.

از خوت تصور مثبت داشته باش. این تصور بهت اعتماد به نفس می ده. پس متمرکز می شی که کارت رو بهتر انجام بدی. نیرو مهارتت رو زیاد می کنه. مغز را سالم تر نگه می داره .

از گفتن کلماتی مثل  : نمی خواهم ، نمی دانم و نمی توانم ،آخه چرا و.. نگو.  جمله ی ” این کار غیر ممکنه” را از دفتر زندگی خود خط بزن. ترس و بدگمانی انگیزه و تمرکز رو کم می کنه .

در حالت شادی از تمرکز حواس  بهتری برخورداری . بهتر فکر می کنی ، بهتر مطالعه می کنی و نتیجه کارت بهتر می شه. پس مثبت اندیشی مهمترین کمک برای تمرکز و یادگیریه  .

اگه بتونیم تصورات غلط ومنفی را از ذهن خود دورکنیم ، تصورات مثبت جایگزین میشه . پس می تونیم علاقه به یادگیری ایجاد کنیم . علاقه به یادگیری شرط اساسی ایجاد تمرکزه !

از خودت سوال بپرس( سوال مرتبط با متن ) :

طرح سئوال یه روش  مطالعه ی دقیق و فعالانه است. می تونه در تمام اوقات مطالعه، مفیدباشه. این کار وادارت می کنه ،  به طور فعالانه ، با تمرکز و دقت کافی و با انگیزه و علاقه مطالعه کنی .

با طرح سوال درگیر مطلب می شی و فعال پیش میری.  جدیت و تلاشت بیشتر میشه.چون برای پیدا کردن  جواب سوال ، بایدتمرکز حواس داشته باشی.بعد مجبور می شی در دفعات بعد بیشتر دقت و تمرکز داشته باشی که بتونی جواب بدی!

پس اگه تجسسی و مثل کارآگاه ها پیش بری ، متمرکز تری.

روش های درست مطالعه رو یاد بگیر:

هر وقت گفتی من عادت دارم که …. من همیشه اینجوری پیش میرم ….. و جملات این چنینی ، مطمئن باش داری راه پیشرفت رو به روی خودت می بندی.

همه بهت می گن بخون. همه می گن حواست رو جمع کن بخون . اما چه جوری ؟ اینو بهت نمی گن ! چون خودشون هم نمی دونن.

یه سری مقاله برات گذاشتم اونا رو بخون . تقویت حافظه ، روش و تکنیک تست زدن ، راه افزایش دقت ، روش مطالعه ی دروس ، تند خوانی و…. تندخوانی  باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب میشه .

ولی اگر سرعت مطالعه ما پائین باشه ، ذهن وقت اضافی داره . ناچار به این شاخه وآن شاخه می پره .

در نتیجه حواس پرتی ایجاد می شه .  مطالعه  ی سریع و یا تندخوانی،  فرصت فرار به ذهن نمی ده.  پس تمرکز حواس ایجاد می کنه. حالا اگه سرعت خوندن و سرعت فکر کردن برابر بشه که دیگه عالی میشه!

خواندن سریع و اجمالی ( روزنامه خوانی )، کنجکاوی رو تحریک می کنه ، تمرکز رو زیاد! سایر روش ها مثل خط کشیدن ، حاشیه نویسی ، یادداشت بردای و… هم کمک می کنه تمرکز بیشتری داشته باشی.

جدیت در مطالعه نه وسواس!

به محض نشستن پشت میز مطالعه خواندن را با جدیت شروع کن.بلافاصله شروع نکنی ، تمرکزت ازبین میره.

به جاش ، شک و تردید و تخیلات جاش رو می گیره.زمان مطالعه را طولانی نکن ، اما اون زمانی که در نظر گرفتی رو تا آخر بشین و بخون. وسط درس خوندن دائم حرکت نکن .

از جات بلند نشو . چیزی هم نخور . ( نه ترس زود عادت می کنی )  بی خود وسواس به خرج نده .  بهانه تراشی نکن .

روشهای افزایش تمرکز :

تمرکز ذاتی نیست با تمرین و صبر درست می شه ، یا لااقل خیلی بهتر می شه. برای یادگیری تمرکز در ابتدا باید مکان آرامی را بیابید که در آن کسی مزاحم شما نشه . سپس بر روی زمین و یا یک صندلی راحت بنشین .

  • نفس عمیق بکش.  بدن خودت را به حالت آزاد و رها نگه دار. سعی کن تمام عضلات خودت  را آزاد و شل کنی .حالا می‌‌توانی تمرین کنی . قبل از انجام تمرینات به نکات زیر توجه کن:
  • با اولین تمرین شروع کن.هر روز آن را تکرار کن.تا اینکه به انجام آن مسلط  بشی  .قادر باشی برای مدت ۵ دقیقه به چیز دیگری غیر از آن فکر نکنی.
  • با خودت رو راست باش . وقتی  که مطمئن شدی تمرین اول را با تمرکز کامل و به درستی انجام داده ای، تمرین بعدی رو شروع کن.
  • خسته نشو ! این تمرین ها برای هرکس فرق می کنه. یکی یه فته طول می کشه تا تغییر کنه ، یکی کمتر ، یکی بیشتر
  • هنگام انجام تمرین‌ به چیزدیگه ای فکر نکن . دقت کن به رویا فرو نری .خواب آلوده نباشی . وقتی حس می کنی فکرت مشغول شده ، تمرین را متوقف کن.
  • وقتی  در انجام این تمرین‌ها مهارت پیدا کردی، می‌‌تونی مدت آن را بیشتر کنی. یا دو بار در روز به انجام بدی.  اما ازاول سعی نکن که بیش از اندازه تمرین کنی. ممکنه فکرکنی، تمرین‌ها بسیار ساده و آسان هستن و بخوای تمام آنها را در یک زمان انجام بدی .نه!  به تدریج پیش برو. ذهن خودت را خسته نکن تا به نتیجه بهتری برسی.
  • یادت باشه،  افراد مختلف دارای قدرت تمرکز متفاوتی هستن برخی افراد دارای قدرت تمرکز بالاتر و برخی ( دارای قدرت تمرکز ) پایین تری هستن. مهم نیست که قدرت تمرکز کمی داری ، مهم اینه که می تونی آن را تقویت کنی! برای این کار نیاز به استعداد خاصی نداری . تقویت این مهارت تنها بستگی به میزان پشت کارت در انجام این تمرینات داره. کافیه روزی ۱۰ دقیقه برای این کار وقت صرف کنی.بعد از گذشت مدتی شما می تونی در زمان‌ها و مکان‌ها و شرایط گوناگون بر کارها و مطالعات خود تمرکز داشته باشی. می‌‌دونی این یعنی چی؟
  • توانایی تمرکز کردن، فکر کردن و عمل کردن تحت هر شرایطی با کمال آرامش و خونسردی، واقعا موفقیت بزرگی است.
    حالا به سراغ تمرین‌ها می‌‌رویم. ممکن است برخی از آنها آشنا یا ساده به نظر برسد، اما انجام آنها باعث می‌‌شود که قدرت تمرکز شما بیشتر شود:

تمرین شماره ۱:

کتابی را انتخاب کنید، یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید.

یک بار دیگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده اید.

در ابتدای کار با یک پاراگراف شروع کنید و هنگامیکه این تمرین برای شما آسان تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را به طور ذهنی و با حرکات چشم هایتان انجام دهید.

تمرین شماره ۲:

در ذهن خود از یک تا صد را بر عکس بشمارید.

تمرین شماره ۳:

در ذهن خود از شماره صد، سه تا سه تا بشمرید و کم کنید. ( ۱۰۰- ۹۷ – ۹۴ – … )

تمرین شماره ۴:

یک کلمه و یا یک طرح ساده را انتخاب کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه در ذهن خود تکرار کنید. هنگامیکه توانستید بهتر و آسان تر تمرکز کنید. سعی کنید این کار را برای مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید و بدون آنکه تمرکز حواس خود را از دست بدهید.

تمرین شماره ۵:

یک میوه مثلا یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید.

وقتی به سیب نگاه می‌‌کنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای که آن را خریده اید فکر نکنید، بلکه فقط و فقط به خود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.

تمرین شماره ۶:

همانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد.

در ابتدا تمرین شماره ۵ را به مدت ۵ دقیقه تکرار کنید و سپس به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنید و هر چه می‌‌توانید این تصویر را در ذهن خود شفاف تر کنید.

اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چشمان خود را باز کنید، میوه را نگاه کنید و سپس تمرین را تکرار کنید.

تمرین شماره ۷:

یک شی ساده ( قاشق، چنگال و یا لیوان ) را بردارید و بر روی آن تمرکز کنید. از همه طرف به آن نگاه کنید بدون آنکه کلمه ای در ذهن داشته باشید. سعی کنید فقط به آن شی نگاه کنید بدون آنکه بر اسامی و یا کلمات مربوط به آن فکر کنید.

تمرین شماره ۸:

پس از آنکه در انجام تمرین قبل مهارت پیدا کردید، می‌‌توانید این تمرین را انجام دهید. شکل هندسی کوچکی ( مثلث، مربع و یا دایره ) را بر روی کاغذ رسم کنید و آن را به رنگ دلخواه درآورید. سپس بر روی آن تمرکز کنید. فقط به آن شکل فکر کنید و افکار نامربوط دیگر را از خود برانید.سعی کنید در طی تمرین به کلمات فکر نکنید.

تمرین شماره ۹:

مانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. اگر نتوانستید شکل را بطور کامل مجسم کنید، چشمانتان را باز کرده، چند دقیقه به شکل نگاه کنید سپس چشمان خود را ببندید و تمرین را ادامه دهید.

تمرین شماره ۱۱:

سعی کنید حداقل برای مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. دقت کنید وقتی که تمرین های قبلی را با موفقیت به پایان رساندید، آنگاه نوبت به این تمرین خواهد رسید. در آن هنگام شما برای انجام این تمرین آمادگی خواهید داشت و قادر خواهید بود برای مدتی معین به هیچ چیز فکر نکنید. به زودی این کار برای شما آسان و آسان تر خواهد شد

تمرکز حواس با یوگا :

هدف یوگا، جذب و ذخیره انرژیه!

نه کاهش آن.  خیلی از غذاهایی که می خوریم ، یه عالمه از انرژی مار و می گیرن!!!!، ضمن آن که مواد مسموم فراوانی تولید می کنن .یوگا نیاز به پرهیز غذایی نداره . اما هم بدنت رو سالم تر می کنه و هم تمرکزت رو میبره بالا.  تمرینات یوگا به افزایش تمرکز کمک زیادی می کنه. پس امتحانشون کن.;

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها