سرباز امریه در نظام وظیفه و گرفتن امریه یکی از علاقه مندی های مشمولان خدمت نظام وظیفه است چون خدمت سربازی راحت تر میشه.

هر سال یه سری از نهاد ها و ادارات سرباز امریه جذب می کنن. سرباز های امریه ، به جای خدمت در پادگان نظامی ، در ادارات و نهاد هایی که به تحصیلات شون مرتبط هست کار می کنن. امریه باعث میشه حس کنی ، خدمت نظام وظیفه ات مفید تره.
امسال برای گرفتن امریه ی وزارت علوم تا ۷ آبان ۱۳۹۷ فرصت دارید. وزارت علوم از بین فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد در مراکز استان ها نیرو می گیرد. علاقه منذان می توانند به سایت وزارت علوم حراجعه کنند. ثبت نام و مدارک لازم را ازسال نمایند. نتایج ۱۱ آبان ۹۷ اعلام می شود. وزارت نیرو نیز اعلام نیاز برای بکارگیری سرباز امریه نموده که می توانید یه سایت وزارت نیرو مراجعه نمایید.

سربازی و امریه

امریه چیست و به چه درد می خورد؟

می دانید که مشمولان وظیفه در نیروهای مسلح خدمت می کنند.

یعنی: ارتش، سپاه و یا نیروی انتظامی. براساس قوانین و براساس ضوابط خاصی ادارات دولتی هم می توانند از نیروهای وظیفه استفاده کنند.

عضویت در خانواده  ایثارگران و تأهل هر کدام جزو امتیازات برتری است که توسط آن می توان امریه گرفت.اگر امریه داشته باشید .

نظام وظیفه . یه مشاور

بعد از گذراندن دوره دو ماه آموزشی خود را به سازمان مربوطه معرفی کرده و با لباس شخصی و مثل یک کارمند عادی دوره خدمت خود رادر محل خواهید گذراند.
البته شما نیروی وظیفه خواهید بود و حقوقتان در همان حد و اندازه باقی وظیفه ها پرداخت می شود  مراکز دولتی هم از طریق اعلامیه های رسمی امریه می گیرند هم از طریق غیررسمی.

بهتر است شما ننشینید و منتظر که چشمتان به یک آگهی در روزنامه بخورد.با توجه به رشته تحصیلی تان یک اداره مرتبط را انتخاب کنید و بیفتید دنبال کار. معمولاً در مراکز دولتی در بخش های مرتبط با کارگزینی یک نفر هم مامور گرفتن سرباز امریه است. شرایط امریه گرفتن را پرس و جو کنید.
قانعشان کنید که به تخصص شما نیاز دارند. قول و قرارتان را بگذارید.

تا لحظه ای که برگه سبز دستتان رسید کپی آن را همراه مدارک مورد نیاز آن اداره تحویلشان دهید.باید خیالتان راحت باشد که وقتی شما به آموزشی رفتید کارهای اداری تان درست، به موقع و دلسوزانه انجام می شود.

روز پایان آموزشی که موقع تقسیم نیروهاست برگه امریه شما باید برسد. ولی هیچ چیز صددرصد نیست.در گروهان ما برگه امریه ۵ نفر از کسانی که خیلی روی امریه شان حساب کرده بودند نیامد.
به همین سادگی.اداره مورد نظر در لحظات حساس یک نفر دیگر را جایگزین آنها کرده بود و خب آنها زانوی غم به بغل نگرفتند.سوگند می خورم که صبورانه ایستادند و مقابل بازی غریب سرنوشت سر تعظیم فرود آوردند.

مراحل گرفتن امریه ی سربازی چیست

١- حداقل باید ۲ الی ٣ ماه پیش از تاریخ اعزام برای امریه اقدام کنید.
٢- نباید در خدمت غیبت داشته باشید.
٣- در برخی از سازمان ها کسری خدمت پذیرفته نیست (بیش از ۳ ماه) ولی بعضیی ها می پذیرن.
۴- انتخاب محلی خدمت با سازمان مربوطه است ، مگر اینکه از محل مورد نیا ز خود نامه ای مبنی بر نیاز آنها به سازمان ارائه دهید در غیر این صورت انتقال بعدی بسیار مشکل است.
۵- مدت زمان امریه جزو سوابق استخدامی شما محسوب می شود.
۶- امکان انصراف از امریه بعد از پذیرفته شدن آن وجود ندارد.
٧- حقوق پرداختی به کارمندان امریه حقوق سربازی است شاید کمی هم بیشتر.
٨- امریه شدن در یک سازمان تعهدی به استخدام آینده شما در آن ایجاد نمی کند ولی آن را تسهیل خواهد کرد.
٩- اعتبار دانشگاه و محل تحصیل از نظر آزاد یا سراسری بودن تفاوتی در پذیرش امریه ندارد.
١٠- ساعات کاری در محل امریه مثل ساعت کاری برای سایر کارمندان آن اداره است.

مدرک تحصیلی لازم برای امریه

بستگی به نیاز سازمان از دیپلم تا دکتری قابل پذیرش می باشد.در محیط زیست دیپلم هم میپذیرند.در آموزش و پرورش فوق دیپلم و بالاتر…برخی هم فوق لیسانس به بالا مانند سازمان بازرسی کل کشور.هر مدرک تحصیلی باید به سازمان مرتبط با رشته خود رجوع کند مگر رشته های کامپیوتر و حسابداری که اکثر مراکز آنها را می پذیرند.

راهنمای گرفتن امریه سربازی و لیست ارگان های دریافت امریه

۱-چک کنید شرایط ۵ گانه رو دارید یا نه . اگه ندارید به لیست سازمانهایی که شرایط نمیخوان مراجعه کنید.
۲- لیست سازمانهای امریه گیر رو یادداشت کنید. یادتون باشه شما با اصلی ترین سازمان طرف هستید مثلا برای ثبت اسناد با سازمان ثبت اسناد کل کشور طرف اداری هستید و بعد با سازمان ثبت اسناد استان البته شهرستانیای عزیز باید به سازمان استان رجوع کنندبه سپاه یا ارتش استان مراجعه کن و موسسات مرتبط با رشته خود را پیدا کنید.
۳- بطور حضوری یا تلفنی ( ترجیحا حضوری) به سازمانها مراجعه کنید ( اگه تهران هستید به سازمان مادر و اگه شهرستانید به سازمان موجود در استان) و بپرسید برای چه ماهی سهمیه امریه دارن ( از بخش کارگزینی یا نیروی انسانی)
۴- اگه هنوز دفترچه پست نکردید سعی کنید جوری پست کنید که واسه اون ماهی که سازمان ظرفیت خالی داره اعزامتون بیفته و اگه پست کردید دعا کنید واسه تاریخ اعزامتون ظرفیت باشه منتها اگه واسه تاریخ اعزام ظرفیت نداشت ۲ ماه تاریخ اعزام رو عقب بندازیدتذکر: هر وقت دفترچه رو پست کنید بین ۲ تا ۶ ماه دیگه اعزام می شید ولی تاریخ دقیقش هیچ وقت معلوم نمیشه البته معمولا میشه تاریخ رو ۲ ماه عقب انداخت ولی ۲ ماه جلو انداختنش سخته
۵-سریعا مدارک تون رو تحویل بدین و دعا کنید که پذیرفته بشین.مثال: فارغ التحصیل حقوق هستید و اهل شیراز : اول به قوه قضاییه استان فارس مراجعه می کنید و اگه ظرفیت داشت خودشون به قوه قضاییه کشور می فرستند
در بحث امریه بعلت محدود بودن پذیرش اولویت با کسانی است که زودتر اقدام میکنند١- هرگز از ٢ سازمان بطور همزمان درخواست امریه نکنید چون هر دو باطل خواهند شد.

شرایط پنجگانه :

تمامی سازمان ها شروط زیر را برای امریه می خواهند داشتن ١ شرط کافیست :

١- تاهل٢- معاف از رزم٣- تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی۴- بستگان درجه یک خانواده ایثارگران (شهدا ، مفقودالاثر ، جانبازان و آزادگان)آموزش و پرورش – محیط زیست و جهاد دانشگاهی از این امر مستثنی هستند .

سازمان های کل به دو صورت امریه می پذیرند:

١- در زیر مجموعه خود سازمان کل که واقع در تهران است بطور مثال خود وزارتخانه ها
٢- در زیرمجموعه های خود که اصولا ادارات کل استان ها می باشد
مرجع رسیدگی به امریه در هر اداره بخش کارگزینی یا امور اداری می باشد
برخی از سازمان ها که از این طریق نیرو می گیرند .برخی ازاین سازمانها عبارتند از:
۱- سازمان میراث فرهنگی وگردشگری
۲- سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران
۳- سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران
۴- سازمان حفاظت محیط زیست
۵- بهزیستی
۶- سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور
۷- سازمان بازرسی کل کشور
۸- سازمان هواپیمایی کشوری
۹- آستان قدس رضوی
۱۰- قرارگاه خاتم الانبیا
۱۱- وزارت نیرو
۱۲- شرکت نفت
و ……….

 شرایط لازم جهت امریه گرفتن سربازی

-۱ تسویه حساب با دانشگاه و گرفتن یک نامه از دانشگاه که باید برای سازمان وظیفه عمومی فرستاده شود.
۲- سر زدن به بخش کارگزینی اداره ها و سازمانهای دولتی که شما میخواهید در انجا بعنوان امریه پذیرفته شوید و گرفتن یه نیمچه قول از انها برای پذیرفتن شما(هر ارگان دولتی یکسری رشته های خاص دانشگاهی را که تاریخ اعزام انها مطابق با قوانین انها باشد را میپذیرند).
۳- هر مشمول تنها ۶ ماه از تاریخ فارغ التحصیلی فرصت دارد تا مدارک خود را به سازمان وظیفه عمومی ارسال نماید.
۴-تقریبا بطور متوسط از زمانی که شما مدارک خود را برای سازمان وظیفه عمومی میفرستید یک ماه طول میکشد تا برگ سبز شما به منزل شما فرستاده شودبر روی برگ سبز شما تاریخ اعزام شما درج گردیده است.
۵- شما باید حداقل ۳ ماه جلوتر برگ سبز خود را که تاریخ اعزام ان مطابق با تاریخی است که ان اداره دولتی به شما اعلام کرده است به اداره دولتی مذکور تحویل دهید.پس باید زمانی مدارک خود را به سازمان وظیفه عمومی بفرستید که بین زمانی که برگ سبز به دست شما میرسد و تاریخ اعزام شما ۳ ماه فاصله باشدبه طور مثال اگر یک اداره دولتی به شما بگوید که برگ سبزتان را با تاریخ اعزام ۱۳۹۶/۱۲/۱ بگیرید شما باید مدارکتان را تقریبا ۱۳۹۶/۷/۳۰ برای سازمان وظیفه ارسال نمایید.در ضمن بد نیست که شما از طریق تلفن گویای سازمان وظیفه عمومی درباره کار خود با وظیفه عمومی مشورت کنید.
۶- بعد از اینکه برگ سبز شما برایتان توسط پست اورده شد سریعا و بدون فوت وقت ان را به اداره دولتی مذکور تحویل داده تا خدای نکرده جای شما گرفته نشود چون هر اداره یا سازمان دولتی تعداد محدودی امریه میپذیرد.
۷- تنها راه ارتباط با سازمان وظیفه عمومی تلفن است و این سازمان سایت خاصی ندارد.
۸- قابل ذکر است که کلیه افراد،  باید دوره آموزشی خود را در پادگانهای نظامی طی کنند(معمولا۵۰روز).

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها