فنی و حرفه ای و کاردانش ، ادامه تحصیل ، هنرستان ، دانشگاه  چه جوریه ؟ یه سوال همیشگی بچه های کارو دانش  اینه که وقتی دیپلم گرفتیم می تونیم کنکور سراسری شرکت کنیم.نگاهی اجمالی برنحوه ادامه تحصیل دیپلمه های فنی و حرفه ای و کاردانش. برای اطلاع از زمان ثبت نام کنکور کاردانی کلیک کنید.
فنی و حرفه ای
کاردانی نظام جدید فنی حرفه ای یا دوره های فوق دیپلم ، تقریبا مختص بچه های هنرستان  و کار و دانش می باشد. برای اطلاع از تعداد و عناوین دروس و تعداد واحد هر یک از رشته های فنی و حرفه ای و کار روی لینک مربوطه کلیک کنید .
دانلود لیست دروس عمومی رشته های کار ودانش . دانلود لیست دروس اختصاصی رشته های کار و دانش . دانلود لیست دروس عمومی و اختصاصی رشته های فنی و حرفه ای.

کاردانی نظام جدید فنی و حرفه ای :

کلیه داوطلبانی که تمایل به تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی – غیرانتفاعی دارند،  میبایست رشته‌های تحصیلی متناسب با نوع مدرک دیپلم فنی و حرفه ای خود در شاخه­ های فنی و حرفه ای یا کاردانش موسسات پذیرنده، انتخاب نمایند.پذیرش در چند رشته صورت می گیرد که از این تعداد تعدادی رشته بدون آزمون و تعدادی رشته باآزمون است.ثبت نام برای آزمون دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی منحصرا از طریق شبکه اینترنتی سازمان سنجش از  نیمه ی اردیبهشت ماه یا اوایل خرداد  آغاز می شود.داوطلبان متقاضی ضرورت دارد در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دفترچه راهنما و فراهم کردن مدارک برای شرکت در آزمون اقدام کنند. پرداخت هزینه ثبت نام به صورت اینترنتی است و داوطلبان باید به وسیله کارت عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است با مراجعه به سایت سازمان سنجش و پرداخت مبلغ وجه ثبت نام اقدام کنند.داوطلبان که علاقمند به گزینش در رشته محل های فنی و حرفه ای موسسات غیر انتقاعی علاوه بر مبلغ قبلی باید  مبلغی دیگر نیز برای دوره های مذکور برای اعلام علاقمندی اقدام کنند.
دفترچه راهنمای ثبت نام  بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد و اطلاعیه تکمیلی نیز  بر روی سایت سازمان سنجش منتشر می شود.پذیرش در تعدادی از کدرشته امتحانی از کل کدرشته ها ی امتحانی آزمون مذکور منحصرا بر اساس سوابق تحصیلی صورت می گیرد. اطلاعات کامل درباره این کدرشته ها در دفترچه راهنمای ثبت نام در جدول شماره یک آمده است.مشاور عالی سازمان سنجش گفت: داوطلبان رشته های امتحانی بدون آزمون، در این مرحله فقط باید ثبت نام و انتخاب رشته کنند. آزمون برای این دسته از داوطلبان برگزار نمی شود و ملاک پذیرش معدل کل دیپلم است.آزمون تعدادی کدرشته امتحانی از کل کدرشته امتحانی که پذیرش در آنها به صورت با آزمون خواهد بود، مطابق با دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی  است.آزمون کدرشته های با کنکور مذکور در مردادماه برگزار می شود.آزمون هر یک از کدرشته های با آزمون شامل دروس عمومی و پایه و همچنین دروس تخصصی هر یک از کدرشته های امتحانی است.
آزمون دروس عمومی و پایه به منظور تشخیص آمادگی داوطلبان در زمینه دروس عمومی و پایه و در حدود کتاب های دوره سه ساله متوسط شاخه فنی و حرفه ای است. عناوین، ضرایب و تعداد دروس عمومی در دفترچه راهنما شرح داده شده است.آزمون دروس اختصاصی به منظور تعیین میزان آشنایی داوطلبان با پایه های اساسی و اصولی رشته های مورد نظر در حدود اطلاعات علمی کتاب های درسی مرتبط با دوره سه ساله متوسط شاخه فنی و حرفه ای یا کتاب های استاندارد مهارتی شاخه کار دانش جدید است. مواد آزمون دروس اختصاصی، منابع و تعداد سئوالات هر درس در رشته هایی که پذیرش آنها بر اساس آزمون است در دفترچه راهنما شرح داده شده است.

شرایط شرکت در تکمیل ظرفیت کاردانی فنی و حرفه ای:

۱-  پذیرش دانشجو برای دانشکده‌ها و آموزشکده‌ های فنی و حرفه ای تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیر دولتی –غیرانتفاعی در کلیه رشته هایی که در لینک جستجو مشخص شده است منحصراً براساس سوابق تحصیلی (معدل کل دیپلم) و مندرجات دفترچه راهنمای آزمون مذکور صورت می پذیرد.
۲- کلیه متقاضیان می‌بایست­ حداکثر تا تاریخ  شهریور دارای مدرک دیپلم نظام قدیم (چهارساله) هنرستان، و یا دیپلم نظام جدید در شاخه­ های فنی و حرفه ای و یا کاردانش باشند.
کاردانی نظام جدید فنی حرفه ای
تبصره: در صورتی که تشکیل کلاس برای نیمسال­ دوم سال تحصیلی  باشد ثبت‌ نام از داوطلبانی که تا پایان نیمسال اول سال تحصیلی جاری مدرک تحصیلی دیپلم خود را اخذ می‌نمایند، به صورت مشروط و با شروع تحصیل از بهمن‌ماه ۹۶ پس از ارائه مدرک مربوط بلامانع است.
۳- کلیه داوطلبان می‌بایست در زمان ثبت‌ نام از طریق مؤسسه مربوط، بابت هزینه ثبت‌ نام نسبت به پرداخت مبلغ  از طریق سیستم پرداخت الکترونیکی در سایت سازمان اقدام نمایند.
۴- هر داوطلب منحصراً مجاز است یکی از کدرشته محلهای مربوط را که متناسب با مدرک دیپلم خود می باشد و براساس جدول شماره ۴ دفترچه راهنمای ثبت­ نام و شرکت درآزمون فوق مشخص شده، انتخاب نماید.
بدیهی است داوطلبانی که به هر دلیل در رشته ­ای غیر از رشته متناسب با نوع دیپلم خود در این مرحله ثبت­ نام و شرکت نمایند و پذیرفته شوند، قبولی آنان در هر مرحله­ ای که باشند لغو خواهد شد.
۵- هر داوطلب می‌تواند صرفاً متقاضی یک کدرشته محل در یک موسسه باشد. بدیهی است در صورت ارسال مشخصات فرد و یا افراد در دو کد رشته و یا در دو مؤسسه، اطلاعات وی از بانک اطلاعاتی پذیرفته‌ شدگان هر دو محل حذف خواهد شد.
۶- با توجه به اینکه منحصراً یک بار اجازه ویرایش در درج اطلاعات متقاضیان داده خواهد شد، لذا ضرورت دارد داوطلبان در انتخاب گروه آموزشی، کد رشته‌ محل و مؤسسه مربوط‌ دقت لازم به عمل آورند.
۷- پس از پایان مهلت مقرر در این اطلاعیه، مؤسسات مجاز به ثبت‌نام از متقاضیان نخواهند بود و هیچ اقدامی از سوی این سازمان برای متقاضیانی که بعد از تاریخ تعیین شده مراجعه نمایند نیز صورت نخواهد پذیرفت.
۸- چنانچه متقاضی قبلاً در ردیف پذیرفته‌ شدگان نهایی آزمون دوره­های کاردانی نظام جدید (دانشگاهفنی و حرفه ای  و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی) مرحله شهریور ماه قرار گرفته باشد و در مرحله تکمیل ظرفیت (همین مرحله) برای ادامه تحصیل در یکی از موسسات ثبت‌ نام نماید، قبولی قبلی وی در شهریورماه لغو خواهد شد.
۹- کلیه متقاضیان«مرد» می‌ بایست در زمان ثبت‌ نام و شرکت دراین مرحله از پذیرش دانشجو ، از نظر نظام وظیفه منعی برای ادامه تحصیل نداشته باشند.
۱۰- پس از انجام ثبت‌ نام، افراد به عنوان پذیرفته شده مشروط (در مؤسسه‌ای که به آن مراجعه نموده‌اند) تلقی می‌شوند و شروع به تحصیل آنان (بجز موارد تبصره بند ۲ فوق) تا زمان تأیید نهایی این سازمان به‌صورت مشروط و هم‌ زمان با پذیرفته‌ شدگان شهریور ماه خواهد بود.

مدارک مورد نیاز جهت شرکت در تکمیل ظرفیت فنی و حرفه ای

۱- اصل‌‌ مدرک ‌‌دیپلم ‌متوسطه ‌‌نظام‌‌ جدید یا گواهی ‌موقت‌ ‌پایان ‌‌تحصیلات‌ متوسطه‌ نظام‌ جدید در یکی‌ از شاخه‌های کاردانش‌ یا فنی و حرفه ای  مبنی برگذراندن کلیه واحدهای درسی‌ در دوره ‌سه‌ساله‌، کارورزی و کارآموزی حداکثر تا پایان‌ شهریورماه سال‌ ۱۳۹۶٫
۲- اصل‌ مدرک‌ دیپلم‌ یا گواهی موقت‌ پایان‌ تحصیلات‌ نظام‌قدیم ‌(هنرستان) مبنی برگذراندن‌ کلیه‌ دروس‌ چهارساله.
۳- اصل‌ شناسنامه‌ و دو برگ‌ کپی‌ از تمام‌ صفحات‌ آن.‌
۴- اصل کارت ملی و دو برگ تصویر پشت و روی آن.
۵- شش قطعه‌ عکس‌ ۴×۳ تمام‌ رخ‌ تهیه‌ شده‌ درسال‌جاری‌.
۶- مدرک وضعیت نظام وظیفه (برای برادران)

سقف و کف در انتخاب واحد :

دانشجو در هر نیمسال تحصیلی می تواند حداقل ۱۴ و حداکثر ۲۰ واحد درسی انتخاب کند و حداکثر واحد مجاز انتخابی در دوره تابستانی ۶ واحد است.در آخرین نیمسال تحصیلی دانشجو می تواند صرف نظر از معدل کل ( کمتر از ۱۰) و مشروطی تا ۲۴ واحد اخذ کند.در شرایطی که از تحصیل دانشجو حداکثر ۸ واحد درسی باقی مانده باشد می تواند واحدهای مذکور را در ترم تابستان انتخاب کند.واحدهای انتخابی دانشجو در ابتدای هر نیمسال تحصیلی به جز آخرین نیمسال، به هر دلیلی نباید کمتر از ۱۴ واحد درسی باشد در صورتی که واحدهای انتخابی یا باقی مانده دانشجو در پایان نیمسال بنا به دلایل موجه و خارج از اراده دانشجو به کمتر از ۱۴ واحد درس برسد این نیمسال به عنوان یک نیمسال تحصیل کامل در سنوات تحصیلی وی محسوب می شود اما به منظور بررسی وضعیت مشروطی یا ممتازی دانشجو، نمرات واحدهای این نیمسال با نمرات دروس نیمسال بعدی دانشجو در محاسبه معدل دو نیمسال منظور خواهد شد.

شرایط معرفی به استاد

قانون معرفی به استاد :در صورتی که دانشجو برای فراغت از تحصیل تنها دو درس نظری باقی مانده داشته باشد، می تواند آن دو درس را به صورت معرفی به استاد بگذراند.در صورتی که دو درس معرفی به استاد منتهی به دوره تابستانی شود، سقف واحد نباید از ۸ واحد درسی تجاوز کند.

تعداد واحد معرفی به استاد

تعداد واحدهای جبرانی برای رشته های غیرمرتبط در دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ( کاردانی به کارشناسی ) ۶ واحد و برای دوره های کارشناسی حداکثر ۱۰ واحد است، نمره دروس جبرانی در معدل نیمسال و کل محاسبه می شود.

سقف مدت مجاز به تحصیل در کاردانی و کارشناسی
حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ( کاردانی به کارشناسی ) ۲٫۵ سال و در دوره های کارشناسی پیوسته ۵ سال است.

درخواست استاد راهنما

گروه آموزشی موظف است برای هدایت علمی و فرهنگی دانشجو از بدو ورود، یکی از اعضای هیئت علمی را به عنوان استاد راهنمای تحصیلی تعیین و اعلام کند.معیار ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو نمره درس است که به صورت عددی از صفر تا بیست است.دانشجویی که در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نیمسال بعدی دروس فوق را با حداقل نمره ۱۴ بگذراند، نمره قبلی از کارنامه دانشجو حذف می شود و در معدل نیمسال فوق و کل محاسبه نخواهد شد.مدت مجاز مرخصی پزشکی دانشجو، در صورت تایید پزشک معتمد دو نیمسال تحصیلی و بدون احتساب در سنوات تحصیلی است.

پرداخت هزینه برای دروس افتاده و حذف شده

دانشجویان مشمول تحصیل رایگان در صورت عدم کسب نمره قبولی در هر درس یا حذف درس، برای انتخاب مجدد آن درس، موظف به پرداخت هزینه مربوط مطابق تعرفه مصوب هستند.دانشجویی که قصد انصراف از تحصیل داشته باشد باید درخواست انصراف خود را ارائه کند، این دانشجو مجاز است فقط برای یک بار تا شروع نیمسال بعدی تقاضای انصراف خود را پس بگیرد، در غیراینصورت پس از انقضای این مهلت، حکم انصراف وی از تحصیل صادر می شود.

تغییر رشته در دانشگاه سراسری

چگونگی قوانین و شرایط تغییر رشته در دانشگاه سراسری : دانشجویان دوره های کاردانی فنی و حرفه ای  و کارشناسی پیوسته با داشتن شرایط زیر می توانند از یک رشته یا گرایش به رشته یا گرایش دیگر تحصیلی در آن گروه آزمایشی یا در یک گروه آزمایشی دیگر و در همان دانشگاه تغییر رشته یا گرایش دهند:وجود رشته یا گرایش مورد تقاضای دانشجو در همان دانشگاه، کمتر نبودن نمره اکتسابی دانشجو در آزمون سراسری از نمره کشوری آن رشته یا گرایش در موسسه در همان سال پذیرش، امکان ادامه تحصیل دانشجو در سنوات باقیمانده، موافقت گروه آموشی و تایید شورای آموزشی دانشگاه.دانشجو در هر دوره تحصیلی فقط برای یک بار می تواند با رعایت شرایط فوق، تغییر رشته یا گرایش دهد.

جابجایی دانشجو انتقال دانشجو

انتقال توام با تغییر رشته یا گرایش، مشروط به احراز همزمان شرایط تغییر رشته یا گرایش و انتقال و با توافق موسسات مبدا و مقصد تنها برای یک بار امکان پذیر است.دروسی که دانشجو در رشته یا گرایش قبلی گذرانده است، در گروه آموزشی رشته جدید بررسی و معادل سازی می شود و فقط درسی از وی پذیرفته می شود که به تشخیص گروه آموزشی، با دروس رشته یا گرایش جدید، اشتراک محتوایی(طبق برنامه درسی مصوب) داشته باشد و نمره هر یک از آن دروس کمتر از ۱۲ نباشد. در این صورت، فقط دروس پذیرفته شده و نمره آنها با احتساب در معدل کل و سنوات در کارنامه دانشجو ثبت و باقی می ماند.

تغییر رشته در کاردانی به کارشناسی

تغییر رشته در دروه کارشناسی ناپیوسته ( کاردانی به کارشناسی ) ممنوع است اما تغییر گرایش با داشتن شرایط و ضوابط ذکر شده امکان پذیر است.به دانشجویی که تمام واحدهای درسی دوره را با میانگین حداقل ۱۲گذرانده باشد، حسب مورد مدرک تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته یا کارشناسی ناپیوسته ( کاردانی به کارشناسی ) ارائه می شود.درصورتی که دانشجویی در طول مدت مجاز تحصیل نتواند معدل کل خود را به ۱۲ برساند تنها یک نیمسال به وی فرصت داده می شود تا با دریافت مجدد حداکثر ۲۰ واحد از دروس دوره، میانگین کل دروس خود را به حداقل ۱۲ برساند و مدرک تحصیلی دوره را دریافت کند، در غیراینصورت از تحصیل محروم می شود.در صورتی که دانشجوی منصرف یا محروم از تحصیل دوره کارشناسی پیوسته بیش از واحدهای مورد نیاز برای دوره کاردانی را گذرانده باشد، دانشگاه می تواند دروسی را که دانشجو با نمره ۱۲ یا بالاتر گذرانده است، ملاک سنجش مدرک کاردانی قرار دهد.در صورتی که دانشجوی منصرف یا محروم از تحصیل دوره کارشناسی پیوسته بیش از واحدهای مورد نیاز برای دوره کاردانی را گذرانده باشد، موسسه می تواند دروسی را که دانشجو با نمره ۱۲ یا بالاتر گذرانده است ملاک سنجش مدرک کاردانی قرار دهد.صدور مدرک کاردانی حسب تقاضای دانشجو صرف نظر از وجود دوره کاردانی مصوب در آن رشته یا مجری بودن دانشگاه محل تحصیل دانشجو انجام می گیرد.

سقف مشروطی

حداکثر نیمسالهای مشروطی مجاز در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ( کاردانی به کارشناسی ) دو نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته ۳ نیمسال اعم از متوالی یا متناوب است. در مواردی که معدل کل دانشجو ۱۲ یا بالاتر باشد، در سقف سنوات مجاز می تواند تا زمانی که در نیمسالهای بعدی مشروط نشود به تحصیل ادامه دهد، در غیراینصورت از تحصیل محروم می شود.دانشجو می تواند در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ( کاردانی به کارشناسی ) یک نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته دو نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند.حداقل نمره قبولی در هر درس ۱۰ است و معدل نمرات دانشجو در هر نیمسال تحصیلی نباید کمتر از ۱۲ باشد.اگر معدل دانشجویی در یک نیمسال حداقل ۱۷ باشد، در نیمسال تحصیلی بعد می تواند حداکثر تا ۲۴ واحد درسی را اخذ کند.

کاردانی به کارشناسی علمی کاربردی

کاردانی به کارشناسی علمی کاربردی یکی از راه های ادامه ی تحصیل در رشته ی دلخواه ، در دانشگاه و موسسات عالی است.برای تغییر رشته هر دانشجو فقط  باید یک ترم تحصیلی ( حداقل ۱۲ و حداکثر ۲۰ واحد درسی از دروس سرفصل مصوب ) را با معدل حداقل ۱۵ گذرانده باشد.همچنین در امتحانات کلیه دروس اخذ شده در ترم می باید حضور داشته باشد.دانشجویانی که با استفاده از سهمیه آزاد پذیرفته شده اند بایدکف معدل دیپلم کد رشته جدید در همان گروه آزمایشی قبولی همان سال پذیرشو دانشجویانی که دارای دیپلم هنرستان نظام قدیم ، فنی حرفه ای و کار و دانشو دانشجویانی که با استفاده از سهمیه شاغلین پذیرفته شده اندنیز می باید کف معدل دیپلم در کد رشته جدید در همان زیر گروه آزمایشی قبلی در همان سال پذیرش را داشته باشد .دانشجو در هر یک از مقاطع تحصیلی تنها یک بار می توانند تغییر رشته دهد و اقدام نکردن دانشجو جهت ثبت نام در رشته جدید به منزله انصراف از تغییر رشته بوده و حق تغییر رشته تا پایان دوره از وی سلب می شود .با توجه به حداکثر مدت مجاز تحصیل ، امکان گذراندن واحد های درسی مورد نیاز در رشته جدید را داشته باشد.متقاضی تغییر رشته باید در خواست خود را همراه مدارک لازم حداقل ۶ هفته پیش از شروع نیمسال تحصیلی به اداره آموزش محل تحصیل خود تسلیم نماید.کنکور کاردانی به کارشناسی هرساله توسط سازمان سنجش برگزار میشود.چند سال است در تمامی مقاطع پذیرش دانشجو به صورت بدون آزمون شده است ولی همچنان رشته های پر متقاضی مثل پزشکی ، پذیرش با آزمون دارد.

شرایط لازم برای ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی

طبق دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی  شرایط ثبت نام به شرح زیر است.

۱) کلیه داوطلبانی که در حال حاضر مدرک کاردانی ( فوق دیپلم ) دارند یا تا ۳۱ شهریور فارغ التحصیل می شوند می توانند در آزمون شرکت کنند .اگر داوطلبی مدرک فوق دیپلم خود را تا پایان بهمن  اخذ می کند حق دارد در آزمون شرکت کند ولی صرفا می تواند رشته محل های نیمسال دوم را انتخاب کند .
۲) اگر داوطلبی کاردانی یکی از رشته گروه پزشکی که طرح اجباری دارند را داشته باشد بشرطی بدون انجام دوره طرح می تواند در آزمون شرکت کند که رشته انتخابی او در کنکور کاردانی به کارشناسی  دارای طرح اجباری باشد .با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام منحصراً به‌صورت اینترنتی انجام می‌گیرد، داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است، با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان و پرداخت مبلغ  وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون، نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام نمایند.
۳) داوطلبانی که مدرک بالاتر از کارشناسی داشته باشند حق ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی  در رشته های گروه پزشکی و غیر پزشکی را ندارند .
۴) داوطبانی که قبلا یک بار در مقطع کارشناسی ناپیوسته از مزایای تحصیل رایگان استفاده کرده اند درصورت شرکت مجدد در کنکور کاردانی به کارشناسی و درصورت قبولی در رشته محل های روزانه موظفند مانند دانشجویان دوره نوبت دوم ( شبانه ) شهریه پرداخت کنند .
۵) پذیرفته شدگان دوره های روزانه در سال  قبل حق ثبت نام در کنکور کاردانی به کارشناسی  را ندارند ( مشکلی برای ثبت نام پذیرفته شدگان دوره های غیر روزانه کنکور  وجود ندارد )

زمان انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی 

انتخاب رشته کاردانی به کارشناسی یکی از پرمسئله ترین انتخاب رشته ها میباشد.زیرا در تمامی کنکور ها پس از اعلام نتایج اولیه انتخاب رشته صورت میگیرد اما برای آزمون کاردانی به کارشناسی انتخاب رشته هم زمان با ثبت نام انجام میشود.در این انتخاب رشته هر داوطلب میتواند حداکثر ۵۰ رشته و یا دانشگاه انتخابی داشته باشد.انتخاب رشته هم برای رشته های با آزمون هم بدون آزمون (سوابق تحصیلی) باید انجام شود.در مقطع کاردانی به کارشناسی در دانشگاه های روزانه، شبانه و غیر انتفاعی تنها ملاک پذیرش رتبه داوطلب است.

ثبت نام دانشگاه علمی و کاربردی

ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی برای ایجاد تخصص و آمادگی برای بازار کار با طی کردن پودمان به جای ترم آموزشی ایجاد شده.  ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی  هر ساله دوبار برای ورودی مهر و بهمن انجام میگیرد .به طور معمول زمان ثبت نام برای ورودی مهر ماه در پایان مرداد یا اوایل شهریور ماهبرای ورودی بهمن ماه در اوایل دی انجام خواهد پذیرفت.توجه داشته باشید که ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی به صورت اینترنتی بوده و می بایست فرم ثبت نام را در سایت تکمیل کرده و انتخاب های خود را مشخص نمایید.منظور از انتخاب ، رشته و دانشگاه های مورد نظر شما میباشد که تعداد این انتخاب هابرای داوطلبین ثبت نام بدون کنکور کاردانی علمی کاربردی ۳۰ تابرای داوطلبین ثبت نام بدون کنکور کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی ۲۰ تامی باشد.

داوطلب بومی :
به شخصی اطلاق میشود که در استان مورد نظر مرکز آموزشی برگزار کننده رشته تحصیلی ساکن باشد. داوطلب بومی پس از قبولی میبایست تمامی مدارک لازم در راستای تایید   محل سکونت را ارائه نماید.
داوطلب آزاد :
به شخصی اطلاق میگردد که در زمان ثبت نام به کاری اشتغال نداشته باشد و یا در شغلی به غیر از رشته تحصیلی انتخابی مشغول به کار بوده و یا شغل وی با مندرجات جدول مطابقت نداشته باشد.
داوطلب شاغل :
به شخصی اطلاق میشود که در رشته انتخابی مورد نظر اشتغال به کار داشته و دارای تجربه و سابقه کار مرتبط باشد. حداقل میزان سابقه کار مرتبط برای متقاضیان سهمیه مشاغل مراکز آموزشی یکسال میباشد.داوطلب شاغل فقط مجاز به انتخاب رشته های مرتبط با زمینه شغلی از گروه آموزشی مربوط به خود میباشند.بنابر این واضح است که داوطلبینی که مشغول به کار بوده اما شرایط آنها با تعاریف گفته شده تطابق نداشته باشد، قادر نخواهند بود از سهمیه مراکز آموزشی مورد نظر استفاده نمایند.

روش گزینش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی – فنی و حرفه ای

گزینش دانشجو در هر یک از کدرشته‌ محل‌های تحصیلی براساس معدل کل مندرج در گواهینامه کاردانی- نوع مدرک کاردانی- سهمیه‌های آزاد- شاغل- رزمندگان و ایثارگران- بومی‌ بودن و با توجه به صلاحیت‌های عمومی داوطلبان براساس ضوابط دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و مصوبات مربوط صورت می‌گیرد. داوطلبان سهمیه آزاد که مدرک کاردانی آنان مطابق جداول مربوطه دفترچه راهنمای ثبت‌نام مرتبط با رشته‌های تحصیلی انتخابی باشد در اولویت پذیرش برای آن رشته قرار می‌گیرند. البته لازم به توضیح است که تغییر رشته در مقطع کاردانی به کارشناسی علمی و کاربردی مجاز هست منتهی الویت پذیرش برای رشته های مرتبط خواهد بود. در ضمن ظرفیت باقیمانده در هر کدرشته محل- با اولویت یکسان به داوطلبان سهمیه آزاد با مدارک کاردانی غیرمرتبط اختصاص می‌یابد.

دانشگاه  جامع علمی کاربردی در مقطع کاردانی فنی و کاردانی حرفه ای (  فنی و حرفه ای )از چهار گروه تشکیل شده است :

گروه صنعت

گروه فرهنگ و هنر

گروه کشاورز

 گروه مدیریت و خدمات اجتماعی


گروه صنعت – ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی – فنی و حرفه ای

عنوان رشته

لجستیک و تامین قطعات خودرو

نگهداری و مرمت ساختمان / کاردانی فنی عمران – نگهداری و مرمت ساختمان

نقشه­ کشی صنعتی

نقشه برداری مسیر / کاردانی فنی عمران- نقشه‌برداری مسیر

مونتاژ خودرو / کاردانی فنی مکانیک – مونتاژ سیستم های مکانیکی

ممیزی انرژی در صنعت

ممیزی انرژی در ساختمان

شهرسازی

ساخت و تولید قالب­های فورج / کاردانی فنی مکانیک- ساخت و تولید قالب های فورج

ساخت و تولید قالب­های فلزی / کاردانی فنی مکانیک- ساخت و تولید قالب های فلزی

ساخت و تولید قالب­های دایکاست / کاردانی فنی مکانیک- ساخت و تولید قالب های دایکاست

ساخت و تولید قالب­های پلاستیک / کاردانی فنی مکانیک- ساخت و تولید قالب های پلاستیک

ریسندگی

ریخته ­گری / کاردانی فنی متالورژی_ ریخته گری

ریخته ­گری زیورآلات

رنگ خودرو / کاردانی فنی صنایع شیمیایی – رنگ خودرو

ربات

راهسازی / کاردانی فنی عمران – راهسازی

خط تولید صنایع سرامیک / کاردانی فنی صنایع سرامیک – خط تولید

خدمات الکترونیکی شهر / کاردانی فنی فناوری اطلاعات- خدمات الکترونیکی شهر

رنگ سازی / کاردانی فنی صنایع شیمیایی- رنگ سازی

حمل و نقل شهری / کاردانی فنی عمران – حمل و نقل شهری

حفاری معدن / کاردانی فنی معدن – حفاری

تجهیزات کنترل عفونی و استریلیزاسیون / کاردانی فنی تجهیزات پزشکی – تجهیزات کنترل عفونی و استریلیزاسیون

جوشکاری

تونلسازی / کاردانی فنی عمران- تونل سازی

تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاه تشخیص پزشکی / کاردانی فنی تجهیزات پزشکی – تجهیزات آزمایشگاه تشخیص پزشکی

تعمیر و نگهداری تجهیزات اتاق عمل / کاردانی فنی تجهیزات پزشکی – تجهیزات اتاق عمل

تاسیسات الکتریکی ساختمان / کاردانی فنی برق- تاسیسات الکتریکی ساختمان

پیمان­های عمرانی / کاردانی عمران – امور پیمان ها

برنامه­ سازی کامپیوتری / کاردانی فنی نرم افزار- برنامه سازی کامپیوتری

برق ماشین­ آلات سنگین / کاردانی فنی برق- برق ماشین آلات سنگین

برق صنعتی / کاردانی فنی برق- برق صنعتی

بازرسی جوش

آسانسور و پله ­برقی

آزمون فلزات / کاردانی فنی متالورژی- آزمون فلزات

آزمایشگاه صنایع سرامیک / کاردانی فنی  صنایع سرامیک – آزمایشگاه

اینترنت و شبکه­های گسترده / کاردانی فنی فناوری اطلاعات- اینترنت و  شبکه‌های گسترده

ایمنی مترو

استخراج معدن/کاردانی فنی معدن – استخراج

ارتباطات داده ها/کاردانی فنی مخابرات – ارتباطات داده‌ها

ابزار دقیق

ارتباطات و فناوری (ICT) پودمانی

ارتباطات و فناوری (ICT) ترمی

مکانیک تاسیسات صنعتی/کاردانی فنی مکانیک – مکانیک تاسیسات صنعتی

مکانیک خودرو

معماری روستایی/کاردانی فنی معماری – معماری روستایی

مراکز سوئیچینگ مخابراتی/کاردانی فنی مخابرات- مراکز سوئیچینگ

تولید مبلمان/کاردانی فنی صنایع چوب – تولید مبلمان

ماشین افزار/مکانیک – ماشین افزار

لوازم خانگی

کنترل کیفیت قطعات مکانیکی

کنترل

بازی­سازی رایانه­ای

کابل و فیبر نوری/مخابرات – کابل و فیبر نوری

فناوری اطلاعات در رسانه/ فناوری اطلاعات – رسانه

تولید فرش ماشینی/صنایع نساجی – تولید فرش ماشینی

فرآوری مواد معدنی/کاردانی فنی معدن‌ – فراوری مواد معدنی

فرآوری سنگ های ساختمانی/کاردانی فنی معدن‌ – فراوری سنگ‌های ساختمانی

فرآوری سنگ­های تزئینی/کاردانی فنی معدن – فراوری سنگ های تزئینی

صنعت گزسازی/کاردانی فنی صنایع غذایی – گزسازی

صنعت شیرینی سازی/صنایع غذایی – شیرینی سازی

صنایع قند/کاردانی فنی صنایع غذایی – قند

صنایع چرم و پوست/کاردانی فنی صنایع نساجی- چرم و پوست

صنایع پلاستیک

صنایع آرد/کاردانی فنی صنایع غذایی – آرد

صنایع نان/کاردانی فنی صنایع غذایی – نان

صنایع لاستیک

صنایع کمپوت و کنسرو/صنایع غذایی – کمپوت و کنسرو

صنایع فرآوری خشکبار/کاردانی فنی صنایع غذایی- فراوری خشکبار

صنایع روغن خوراکی/کاردانی فنی صنایع غذایی – روغن خوراکی

شیمی صنایع غذایی/کاردانی فنی شیمی آزمایشگاهی – غذایی

شیمی شوینده ها، آرایشی و بهداشتی/کاردانی فنی شیمی آزمایشگاهی – شوینده‌ها، آرایشی و بهداشتی

شیمی صنعتی/کاردانی فنی شیمی آزمایشگاهی – صنعتی

شبکه­های کامپیوتری

معماری شهری/کاردانی فنی معماری – معماری شهری

ایمنی کار و حفاظت فنی

فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی/کاردانی فنی فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) روستایی

تاسیسات مکانیکی ساختمان/مکانیک -تاسیسات مکانیکی ساختمان

مونتاژ و تعمیر سیستم­های رایانه ­ای/ کامپیوتر- سیستم های کامپیوتری

گاز رسانی

ایمنی زمینی فرودگاهی

تعمیر و نگهداری هواپیما

اویونیک هواپیما

هوانوردی – خلبانیPPL/کاردانی فنی هوانوردی – خلبانی PPL

تولید کفش

راهداری/کاردانی فنی عمران – راهداری

ترافیک شهری/عمران  -ترافیک شهری

اکتشاف معدن/معدن – اکتشاف

کنترل کیفیت صنعت سیمان/کاردانی فنی صنایع سیمان – کنترل کیفیت

ورق کاری زیورآلات/کاردانی فنی طلا و جواهر – ورق‌کاری

مکانیک ماشین­های راهسازی/کاردانی فنی مکانیک – مکانیک ماشین‌های راهسازی

مکانیک ماشین ­آلات صنعتی/مکانیک – مکانیک ماشین آلات صنعتی

کنترل کیفیت خودرو

تعمیرات ماشین آلات صنعتی(ترمی)/ کاردانی فنی مکانیک – تعمیرات ماشین‌آلات صنعتی

تعمیرات ماشین آلات صنعتی(پودمانی)/کاردانی فنی مکانیک – تعمیرات ماشین‌آلات صنعتی

پالایش گاز/کاردانی فنی صنایع شیمیایی – پالایش گاز

برق -برق مترو

خط و ابنیه مترو/عمران  -خط و ابنیه مترو

عمران –  سازه های مترو

برق – الکتریک نیروگاه

برق – انتقال

برق -تعمیر و نگهداری ماشین های الکتریکی

برق – توزیع

عمران –  شبکه و تصفیه خانه فاضلاب

 عمران – منابع آب های زیرزمینی

عمران –  منابع آب های سطحی

سد و شبکه/عمران – سد و شبکه

کاردانی فنی رسانه – ارتباطات فنی/ارتباطات فنی رسانه

تولید آلومینیوم/متالورژی – تولید آلومینیوم

تولید آلومینیوم/متالورژی – تولید آلومینیوم(ترمی)

کاردانی فنی مکانیک- توربین های گازی

مکانیک- پمپ و کمپرسور

نفت – عملیات تولید و فراورش

حفاری چاههای نفت و گاز

مکانیک – تجهیزات ثابت فرایندی

گاز – عملیات تولید و فراورش

کاردانی فنی صنایع دخانی

کاردانی فنی ساخت محصولات پلیمری – قطعات کامپوزیتی و فومی

کاردان فنی مخابرات – انتقال رادیویی

کاردان فنی قطعات پلاستیک ، لاستیک و تزئینی خودرو /کاردانی فنی پلیمر- قطعات پلاستیک، لاستیک و تزئینی خودرو

کاردانی فنی صنایع غذایی – نوشیدنی ها

کاردانی فنی عمران – سازه های پیش ساخته/سازه های پیش ساخته

کاردانی فنی تجهیزات و ماشین آلات بنادر

کاردانی فنی طلا و جواهر – زنجیر سازی فلزات قیمتی

کاردانی فنی عمران – سازه های آبی

کاردانی فنی مکانیک – نیروگاه حرارتی

کاردانی فنی مکانیک – نیروگاه برق آبی

کاردانی فنی عمران – قنات

کاردانی فنی برق – برق خودرو های زرهی

کاردانی فنی رسانه – تجهیزات صدابرداری

کاردانی فنی رسانه – تجهیزات تصویربرداری

کاردانی فنی مکانیک – ماشین آلات صنعت سیمان

کاردانی فنی متالورژی- نورد فولاد

کاردانی فنی صنایع چاپ – ماشین آلات

کاردانی فنی بهره برداری راه آهن

کاردانی فنی عمران – شبکه و تصفیه خانه آب

کاردانی فنی مکانیک –ساخت و تولید قالب های کفش

کاردانی فنی مکانیک – جریه راه آهن

کاردانی فنی مواد – تولید سیمان

کاردانی فنی هدایت لوکوموتیو

کاردانی فنی سیستم سیگنالینگ و کنترل مترو

کاردانی فنی صنایع خمیر و کاغذ

کاردانی فنی مخابرات مترو

کاردانی فنی مکانیک مترو

کاردانی فنی عملیات حفاری

کاردانی فنی نگهداری و تعمیرات مکانیک دستگاه  حفاری

کاردانی فنی نگهداری و تعمیرات برق دستگاه  حفاری

کاردانی فنی صنایع سیمان – تعمیر و نگهداری

کاردانی فنی رسانه – رسانه

گروه فرهنگ و هنر – ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی – فنی و حرفه ای

نام رشته

بافت فرش دستباف/ کاردانی حرفه ای صنایع دستی- فرش دستباف

صحافی /کاردانی حرفه‌ای چاپ – صحافی

نوازندگی ساز ایرانی/موسیقی – نوازندگی ساز ایرانی

مترجمی آثار دیداری و شنیداری زبان انگلیسی/کاردانی حرفه‌ای مترجمی زبان انگلیسی – آثار دیداری و شنیداری

معماری داخلی/معماری – معماری داخلی

تبلیغات

خبرنگاری

امور فرهنگی

چاپ و نشر

طراحی چاپ/چاپ – طراحی چاپ

مدیحه و مرثیه سرایی

طراحی صحنه/هنرهای نمایشی – طراحی صحنه

طراحی لباس

دوخت و تکنولوژی لباس

گرافیک/هنر های تجسمی – گرافیک

روابط عمومی

بدلکاری

تدوین فیلم/سینما – تدوین فیلم

انیمیشن

امور موزه/کاردانی حرفه‌ای امور فرهنگی – امور موزه

بازیگری

امور کتابداری و اطلاع رسانی

تصویر برداری/سینما – تصویر برداری

سفال و کاشی سنتی/صنایع دستی – سفال و کاشی سنتی

نقاشی دیواری/هنر های تجسمی – نقاشی دیواری

نقاشی/هنر های تجسمی – نقاشی

مترجمی آثار مکتوب و متون رسمی زبان انگلیسی/مترجمی زبان انگلیسی – آثار مکتوب و متون رسمی

گریم

فیلم سازی/سینما – فیلم سازی

کمک کارگردانی

آواز ایرانی/موسیقی – آواز ایرانی

قنادی

فیلم­نامه نویسی/سینما – فیلم نامه نویسی

کارگردانی هنری بازی­های رایانه­ ای

نقاشی ایرانی/هنر های تجسمی – نقاشی ایرانی

تربیت مربی قرآن کریم

تراش سنگ­های قیمتی/طلا و جواهر – تراش سنگ های قیمتی

ساخت زیورآلات با دست/طلا و جواهر – ساخت زیور آلات با دست

گوهر نشانی/طلا و جواهر – گوهر نشانی

خوشنویسی/هنر های تجسمی – خوشنویسی

عکاسی/هنر های تجسمی – عکاسی

گردشگری

هتلداری

آشپزی

ویراستاری/امور فرهنگی – ویراستاری

کاردانی حرفه ای دستیاری کارگردان نمایش

کاردانی حرفه ای عکاسی خبری

کاردانی حرفه ای نمایش عروسکی

کاردانی حرفه ای نورپردازی

کاردانی حرفه ای جلوه های ویژه/سینما – جلوه های ویژه

کاردانی سینما – تهیه و تولید فیلم

کاردانی حرفه ای طراحی بازی های رایانه ای/کاردانی حرفه‌ای کارگردانی و طراحی بازی‌های رایانه‌ای

کاردانی حرفه ای زبان اسپانیولی – آثار دیداری و شنیداری

کاردانی حرفه ای سینما – صدابرداری/کاردانی حرفه‌ای سینما – صدابرداری

کاردانی حرفه ای تربیت مربی امور فرهنگی کودک و نوجوان

شرایط انصراف از دانشگاه علمی کاربردی – فنی و حرفه ای

ترک تحصیل بدون کسب اجازه از مزکز آموزش محل تحصیل ،انصراف از تحصیل محسوب می شود و و دانشجوی منصرف از تحصیل حق ادامه تحصیل ندارد.در موارد استثنایی که دانشجو ترک تحصیل خود را موجه می داند ، باید دلایل آن را حداقل یک ماه قبل از پایان همان نیمسال به اداره آموزش محل تحصیل ارائه دهد .در صورت تائید موجه بودن ترک تحصیل توسط مرکز آموزش ، آن نیمسال جزو مرخصی تحصیلی دانشجو محسوب می شود .در مواردی که دانشجو به طور موقت ناگزیر به تغییر محل تحصیل خود باشد ، می تواند با موافقت موسسات آموزش مبداء و مقصد ، به عنوان دانشجوی میهمان ، بطور موقت ، برای مدت معین ، محل تحصیل خود را تغییر دهد .میهمان شدن دانشجو در یک مرکز آموزشی ، مشروط بر این است که دانشجو حداقل یک نیمسال تحصیلی خود را در مرکز آموزشی مبداء گذرانده باشد.میهمان شدن در طول مدت تحصیل ، در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار مجاز است

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها