نظام جدید امسال کنکور بدیم یا همون نظام قدیم که پارسال کنکور دادیم ؟ درس ها فرق می کنه؟ امسال می گفتن نظام جدید ها شانس بیشتری داشتن !!! می گفتن حجم دروس نظام جدید ها کمتره !

 

نظام جدید یا نظام قدیم ؟ مسئله این است! سال ۱۳۹۸ اولین سالی بود که بچه های سیستم جدید (۶-۳-۳) به کنکور رسیدن. اما بچه هایی که از نظام قدیم پشت کنکور مونده بودن مجبور بودن همون دروس خودشون رو بخونن. برگزاری دو کنکور مشکلات و شبهاتی بوجود آورد. بحث یکسان سازی تراز بچه های نظام قدیم و جدید ( هم ترازی) ، این که کدوم شانس بیشتری دارند دردسر ساز شد ، کلی هم حرف و حدیث ایجاد شد. در این بین افراد سود جو و کمتر مطلع هم به این نگرانی دامن زدن تا بتونن از این موقعیت سوء استفاده کنن.

نظام قدیم ها ، کنکور خودشون رو بدن یا نظام جدید؟

قبلا قرار بود نظام قدیمی ها ، امسال هم فقط کنکور نظام قدیم شرکت کنن. اما سازمان سنجش اعلام کرد که اگه بخوان می تونن کنکور نظام جدید شرکت کنن. از نظر ما این به نفع اونهاست هر چند نگرانی هایی هم بوجود میاره. برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید سعی می کنیم در این مقاله همه ی جوانب کار رو بررسی کنیم و بگیم چرا نظر ما و خیلی از دوستان باسابقه در امر مشاوره اینه که کنکور نظام جدید بدهید.

تفاوت در منابع کنکور نظام جدید و قدیم :

متاسفانه در جامعه ما منتقد زیاد داریم اما کسی که راهکار بده و راهکارش عملی باشه خیلی کمه!!! با بر قراری نظام جدید حجم کتاب ها کم شد. و تغییراتی در مدل چینش مطالب بوجود اومد. سبک سوالات هم به سمت مفهومی شدن بیشتر حرکت کرد. در این بین استفاده از واژه های جدید ( می گن فارسی !) بیشتر شد. درس شیمی و زیست شناسی بیشترین تغییر رو داشته. اما مگه میشه مطالب جدیدی در دروس پایه که در همه جای دنیا مشترکه اختراع کرد؟ پس این تغییرات اختصاص پیدا می کنه به نحوه بیان ، جملات و کلمات و درجه ی اهمیت!!! یه مطلبی زیاد تو نظام قدیم مورد توجه قرار نگرفته بوده اما الان مهم شده. پس تغییرات کتاب نمی تونه از نظر موضوعی آسیب جدی برسونه .

حجم کتاب های نظام جدید کمتره:

در ادامه میشه گفت مزیت کنکور نظام جدید اینه که تقریبا حجم همه ی دروس در نظام جدید ، از دروس نظام قدیم کمتره. خُب این خودش بزرگترین نکته ی مثبت می تونه باشه. هر چی حجم کمتری بخونی ، امکان بروز مشکلاتی مثل فراموشی ، قاطی کردن مطالب ( اصطلاحی که بچه کنکور ی ها زیاد به کار می برن) استرس تموم کردن مطالب ، استرس رسیدن به آزمون و… کمتر میشه.

نظام قدیم کنکور بدیم یا در کنکور نظام جدید شرکت کنیم؟

منابع و کلاس های نظام قدیم تو بازار نیست

کسی که بخواد کنکور نظام قدیم بده ، به سختی می تونه کتاب و منبع آموزشی  و یا کلاس برای نظام قدیم ، در بازار پیدا کنه. در صورتی که برای نظام جدید هر وز یه کتاب ، آموزش آنلاین ، DVD و… منتشر میشه. ضمن این که بیشتر کلاس های کنکور بر پایه ی نظام جدیده! پس نمی صرفه بری سراغ نظام قدیم چون ریسک تهیه ی منابع رو هم داری.

نظام جدید بخونی از یکنواختی فرار می کنی:

در سالهای قبل بچه های پشت کنکوری یه درد مشترک داشتن. کتاب هایی رو باید بخونن که یک یا دو سال خوندن. صفحاتش تکراریه. مطالبش رو قبلا دیدن.  نگاه کردن به مطالب تکراری خاطرات سال گذشته رو تکرار می کنه . ممکن باعث کم شدن اعتماد به نفس بشه. چون مغز بهت پیغام می ده اینا رو که خونده بودی پس چرا…. خب با خوندن نظام جدید هم یکنواختی کتاب ها و جزوه ها رو از بین می بری . هم سبک و چینش جدید مطالب مغرت رو گول میزنه که داره چیز جدید می خونه.

مطالب جدید عمقی تر خونده میشه:

وقتی مطلبی رو قبلا خوندی ، حس می کنی بلدی . پس اعتماد به نفس می گیری و سر سری از روش رد میشی که بری سراغ تست و مسئله. این یعنی یادگیری ناقص. هی بر می گردی می خونی و بعد میری تست باز گیر می کنی!!! وقت تلف میشه و حس بد برات ایجاد میشه. اما اگه کتاب نظام جدید رو بخونی ، چون حس می کنی مطلب جدیده ، دوباره از اول و اساسی می خونی. اونوقت مطالب پارسال هم به کمکت میاد . پس عمقی تر و اساسی تر یاد می گیری . این هم یه مزیت دیگه برای این که نظام جدید امتحان بدی.

و هزار و یک دلیل دیگه….

پس نظام جدید شرکت کن!!!

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها