پیش مطالعه قبل از تدریس معلم ، افزایش ساعت مطالعه ی مفید را به همراه دارد. پیش خوانی ( قبل از تدریس دبیر و پس خوانی( بعد از تدریس دبیر ، راندمان مطالعه را زیاد می کند. یکی از اصول مشاوره درسی همینه!

پیش مطالعه قبل از تدریس معلم

بچه ها همیشه فکر می کنن ، چه طور ساعت مطالعه اشون رو زیاد کنن. بعضی ها فکر می کنن ، اگه بعضی از کلاس ها که مفید نیستن،  نمی رفتم ، بیشتر می تونستم درس بخونم. شاید یه عالمه از این قبیل مشکلات و نگرانی ها با پیش مطالعه ( پیش خوانی ) و پس خوانی حل بشه! می گن برای موفقیت در کنکور فلان رشته ، باید ۱۲ ساعت بخونی!

پیش مطالعه قبل از تدریس معلم ، افزایش ساعت مطالعه ی مفید

اگه قبل از این که بری سر کلاس ، بدونی معلم چی می خواد بگه ، اگه آمادگی ذهنی داشته باشی ، کلاس برات مفید تر میشه. تازه اگه برگردی خونه دوباره یه مرور کنی ، دیگه کاملا آماده ی یادگیری شدی.اینطوری راندمان کار مطالعه ات بیشتر میشه. از طرفی ساعتی که تو مدرسه یا کلاس بودی هم جزو ساعت مطالعه ات حساب میشه.

پیش مطالعه قبل از تدریس معلم _ پیش خوانی

برای این که از زمان کلاس خوب استفاده کنی . برای اینکه کلاس برات مفید باشه.   بهتره قبل از تدریس معلم،  ۵ تا ۱۰ دقیقه مطالبی را که قراره معلم بگه، بخونی (پیش مطالعه) . در این روش، هدف ما فهمیدن کل موضوع یا حفظ و یادگیری نیست. می خوایم ، با آمادگی نسبی نسبت به موضوع در کلاس درس حاضر بشیم .  از مطالب بیان شده توسط دبیر استفاده بهینه کنیم . برای این کار ، باید در کلاس سراپا گوش باشیم. سعی کنیم،  از حافظه بینایی و شنوایی حداکثر استفاده را نمود . حضور در کلاس و گوش کردن مطالب ، یه بار مطالبی که قبل از کلاس خوندی برات یادآوری می کنه.

برای پیش خوانی یا پیش مطالعه  دقت کن که:

اگه پیش خوانی کردی و رفتی سر کلاس، دائم مطالب ارائه شده توسط دبیر را با مطالبی که قبلاً  خوندی ، مقایسه نکن .با این کار، پیشخوانی فقط به ضررت میشه . این طوری، به جای بهره برداری از کلاس دائماً ذهن  و فکرت  همه اش دنبال مقایسه است. کدوم درسته؟ کدوم غلطه ، کدوم کامل تره ، چرا اینو گفت ؟ چرا اینو نگفت ؟ اینها رو ول کن !!!!!  فقط بزار اطلاعات بره تو مغزت . مغز خودش می دونه کدوم خوبه و از کدوم استفاده کنه!! این مدل فکر باعث میشه تو کلاس فقط از مطلب دور شی و دادگاه تشکیل بدی.در کلاس خوب به مطالب دبیر گوش کنید ! (ما همه ی صداها رو می شنویم ، اما به بعضی ها فقط گوش می دیم.) وقتی برگشتی خونه ، در مطالب کنکاش کن و تجزیه تحلیل!

سر کلاس نمی خواد دائم ئنبال این باشی که بگی خوند! نمی خواد قدرتت رو به رخ بکشی. شنونده ی خوب باش. ( من می گم حتی به سوالات معلم هم جواب نده تا حواست پرت نشه!) البته ما معلم ها هم کار رو خراب می کنیم. هی سوال می پرسیم. دائم بچه ها رو در مسابقه ی کی بهتره میندازیم.   با این کار دانش آموز به جای توجه به گفته های دبیر ، مدام به دنبال طرح سئوال ودر نتیجه ، در گیری ذهنی خواهد بود . اگه زیاد علاقه به این کار داری ، لاقل بذار برایزمانی که  حل تمرین و رفع اشکال توسط دبیر انجام میشه .

مرور بعد از تدریس معلم – پس خوانی

بعد از این که دبیر درس را ارائه داد،  با بازگشت به خانه ، مدت ۱۵  تا ۲۰ دقیقه برای بررسی مطالب ارائه شده در نظر بگیر . دوباره مرور کن در کلاس چی گذشته. بعتره علامت گذاری و حاشیه نویسی هم بکنی. اینجا هم مثل  پیش مطالعه ، هدف یادگیری عمقی مطالب و کنکاش در موضوعات نیست . هدف فقط جایگزینی مطالب ارائه شده توسط دبیر در ذهن است. این باعث میشه وقتی درس می خونی ، یه پیشینه ی ذهنی قوی داشته باشی.  از طرفی تونستی دریه روز یه مطلب رو سه بار مرور کنی. پیش مطالعه . گوش کردن به تدریس معلم . پس خوانی. می دونی مطالعه یه فرآیند تدریجیه.  تعداد دفعات ماندگاری رو بیشتر می کنه.پس هدف از پیش مطالعه و مطالعه پس از تدریس معلم ،ایجاد تصویر وپیشینه مثبت ذهنی برای مطالعه است . ( این فرآیند شاید ۳۰ دقیقه طول بکشه.)
با اجرا و تکرار این فرآیند مدت زمان لازم برای یادگیری کم می شه. یه مطلبی که قرار بود تو دوساعت بخونی، الان با نیم ساعت جمع میشه. بیشتر اوقات علت عدم یادگیری،  عدم رعایت پیش مطالعه و مطالعه بعد از تدریس معلمه!

مطالعه ی عمقی مطلب.

اگه پیش خوانی و پس خوانی رو انجام دادی ، حالا نوبت مطالعه ی عمقی و دقیق هست. حداکثر یه روز بعد از پس خوانی ، باید مطالعه رو انجام بدی. تا مطالبی که آماده ی یادسپاری هستن فراموش نشن. هر چه قدر فاصله ی پس خوانی و مطالعه بیشتر بشه ، قسمت بیشتری از مطالب فراموش میشه. اگه نشد بعد از یه روز بخونی چی؟  یه عالمه از چیزایی که معلمت گفته از یادت رفته . باید از صفر بخونی ! خب اگه قرار بود خودت از صفر با کتاب و جزوه و…. بخونی چه کاریه که بری مدرسه و کلاس و… یه ذره فکر کن!!!! مینشستی خونه ، هم پول کمتر خرج می شد. هم اعصابت کمتر خُرد می شد. هم وقت بیشتری داشتی!! پس رفیق ، اگه بنا به هر دلیل نشد تا یه روز بعد بخونی ، دوباره یه بار متن رو در ۵ تا ۱۵ دقیقه مرور کن تا اینهایی که تو یادت هست ، یادت نره. اگه فرادا هم نشد بخونی ، باز در عرض ۱۰-۱۵ دقیقه مرور کن. اگه بیشتر از این طول کشید، داری خودت رو گول می زنی، نمی خوای این مطلب رو بخونی!!!!

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها