راه های مقابله با خستگی و بی انرژی بودن برای انجام کار یه دغدغه ی اساسی برای همه مخصوصا بچه کنکوریهاست.  اگه مشکل تنبلی رو حل کنیم و کار انجام بدیم ، مشکل بعدی خستگی خواهد بود. تا یه ذره کار انجام می دیم خسته میشیم !!!

 

راه های مقابله با خستگی  چی هستن؟ چطور بر خستگی غلبه کنیم ؟برای یک دانش آموز کنکوری خستگی فکری  و جسمی و روحی باعث کند شدن حرکت و توقف در مسیر کنکور میشه.

راه های مقابله با خستگی

معمولاً بعد از امتحانات دی ماه دانش آموز ها به دلیل های مختلف به خاطر داشتن دغدغه و نگرانی هایی بابت کنکور دچار خستگی و دلزدگی می‌شن. حتی دانش آموز های پشت کنکوری هم بخاطر مطالعه مداوم و طولانی مدتی که داشتند تقریباً قبل از عید دچار خستگی می شوند این خستگی و کسالت  که از مطالعه مستمر به وجود میاد تعداد خیلی زیادی از داوطلبان کنکور رو درگیر خودش میکنه. خستگی از عوامل بروز کم کاری و استرس و اضطراب است پس باید برای حل آن از یه راه حل مناسب استفاده کنیم.

نوع خستگی خود را مشخص کنید

در اولین قدم باید نوع خستگی خودمون را مشخص کنیم و بفهمیم آیا یک خسته جسمی داریم یا خستگی روحی. خستگی جسمی میتونه ناشی از فعالیت و کار و تجمع اسید لاکتیک که مهمترین عامل ایجاد خستگی در عضلات هست به وجود بیاد، کاملا طبیعیه که در بدن به وجود میاد و همیشه با استراحت و کشش عضلات خستگی جسمی را برطرف کرد.

خستگی از مطالعه

گاهی ممکنه خستگی ما از مطالعه باشه پس می تونیم با توجه به میزان خستگی و نیرو انرژی که برای مطالعه دوباره لازم داریم به خودمون استراحت بدهیم زمان استراحت می تونه از چند دقیقه تا چند روز باشه .حتی جای استراحت میتونیم کارهایی انجام بدیم که به نیروی فکری کمتری احتیاج دارد.

ممکنه خستگی ما شدید نباشه و از درسی که در حال مطالعه آن تصمیم خسته شده باشیم می‌توانیم به جای استراحت کامل کتاب یا حتی مبحث مورد مطالعه خودمون را عوض کنیم و بحث ساده تری را برای مطالعه انتخاب کنیم. زمانی که احساس خستگی می کنید پافشاری به ادامه مطالعه هیچ کمکی به یادگیری شما نمی کنه چون احتیاج به تمرکز و تفکر داره و یک نتیجه منفی برای شما به دنبال دارد.

خستگی روحی و فکری

اما دومین نوع خستگی روحی و فکری هست که ممکن است  از اضطراب و استرس به وجود می آید و در بین دانش آموزان کنکوری بسیار رایج که حتی باعث میشه با وجود به دست آوردن انرژی و نیروی روزانه باز هم دانش آموز نتونه مطالعه خوبی داشته باشد. برای رفع این مشکل باید یک روحیه عالی و مثبت اندیش داشته باشید.

مثبت اندیشی باعث میشه که نیروهای خوب و انرژی های خوب برای مطالعه و رسیدن به هدف ما را تشویق و یاری کنن. مثلا می توانیم هر روز که از خواب بیدار میشیم روز خودم رو با یک جمله امیدبخش و تصویر زیبا شروع کنیم. مثلاً   میتونیم  به خودمون بگیم که ما باهوش هستیم قوی و خوش شانس هستیم و می‌توانیم به اهداف خودمان برسیم.وقتی به مرور زمان این جمله ها در مغز ما تکرار بشه همین باور در ما به وجود می آید و نسبت به قبل کمتر دچار خستگی میشیم  و انگیزه درونی ما بالا میره.

تغذیه عامل موثر در خستگی :

یکی از موضوع های مهم توجه به تغذیه هست. زمانی که دانش آموز شروع به مطالعه میکنه فکر میکنه باید به صورت افراطی این کار را انجام بده و از زمان خودش نهایت استفاده را ببرد به همین دلیل تغذیه خودش از توجه نمیکنه و از تجدید قوا و غذاخوردن غافل میشه در حالی که توجه نکردن به تغذیه یکی از عوامل خستگی محسوب میشه.
در مقابل دانش آموز هایی هم هستند که مواد غذایی پر کالری مصرف می کنند و فکر می کنند که به یادگیری مباحث کنکور به آنها کمک می کند .این نکته را باید بدانید که استفاده از غذای زیاد یا مواد غذایی پرکالری یکی از عوامل مهم خستگی محسوب میشه.

خیلی از دانش آموزها که عادت به مطالعه شبانه دارن برای این که بیشتر بیدار بمونن مواد کافئین دار میخورن مثل قهوه  مصرف زیاد کافئین هم باعث به وجود آمدن خستگی میشه .پس باید سعی کنید ساعت خواب و بیداری خودتون رو به سمت بیداری در ساعت‌های اولیه  مثلاً ۵ یا ۶ صبح  سوق بدید و ساعت خواب در ساعت اولیه شب مثلا ساعت ۹ تا ۱۰ شب اتفاق بیفته تا بتونید مصرف این مواد را به حداقل برسونید.

چطور بر خستگی و بی انرژی بودن برای درس خوندن غلبه کنیم

ساعت بیولوژیک بدن را تنظیم نمایید:

داشتن یک ساعت خواب منظم و استراحت کافی از خستگی شما جلوگیری می کنه. ش آموز کنکوری باید یک برنامه‌ی درسی با توجه به توان یادگیری خودش داشته باشه و بعد از مدت مطالعه دقایقی را استراحت کنه مثلاً وقتی یک ساعت مطالعه می‌کنه ده دقیقه استراحت در برنامه خودش قرار بده این کار باعث میشه که خستگی دانش‌آموز کمتر بشه و مغزش فرصتی برای طبقه‌بندی یادگیری ها داشته باشد.

اگر دانش آموزی هستیم که به طور پیوسته و مداوم مطالعه می‌کنیم باید زمان استراحت شما طولانی‌تر باشد مثلاً هر یک ماه یک روز به طور کامل استراحت کنید یا بعد از دادن آزمون های آزمایشی یک روز  کامل استراحت کنید.

اصلا استرس این رو نداشته باشیم که زمان خودتون را از دست می‌دهیم چون مغز زمانی که با استرس سپری کنید اطلاعات جدید رو دریافت نمیکنه.اگر عادت به خواب بعدازظهر دارید و به مطالعه و یادگیری بهتر شما کمک میکنه میتونید چرت کوتاهی هم داشته باشید.  اگر در زمان مطالعه احساس خستگی کردید  بهتره ۱۵ دقیقه از زمان خودتون رو به انجام ورزش‌های سبک هوازی اختصاص بدید مثلاً تند قدم بزنید یا بالا و پایین بپرید و نرمش هایی را انجام بدین که ضربان قلب شما را افزایش بده با انجام این کار خون بیشتری به مغز شما می رسه و خستگی شما از بین میره.

مناسب بودن محیط مطالعه :

از عوامل دیگری که ممکنه در شما ایجاد خستگی جسمی بکنه مناسب نبودن محیط مطالعه شماست. مثلاً نور زیاد یا کم باشه یا اتاق و میز مطالعه شما شلوغ باشه یا این که در رختخواب درس بخونید یا فرو رفتن در مبل  یا لم دادن همگی باعث خستگی و خواب آلودگی زود هنگام در شما میشه.

برای مطالعه یک اتاق جدا و یک میز شخصی داشته باشید. میز مطالعه در کنج اتاق قرار بگیرد و شما زمانی که پشت میز  مینشینید رو به دیوار باشید. وقتی در محیط بسته برای مطالعه قرار می گیرید تا حد زیادی تمرکز شما را حفظ میکن. هر چیزی که باعث پرت شدن حواس شما  مثل پوستر ،مجله ،کتاب درسی یا تلفن می‌شه  رو از اتاق خودتون بردارید .

هر وسیله مورد نیاز برای مطالعه روی میز خودتون قرار بدین. نور اتاق خواب کافی و تلفیقی از نور سفید و زرد قرار بدین. اگر میز مطالعه ندارید روی صندلی بشینید و درس بخون چون روی زمین زودتر خسته میشید.

آگاهی از تکنیک های مطالعه

دانش آموز ممکن تکنیکهای صحیح مطالعه را ندونه  و همین امر باعث خستگی در  اون میشه . نداشتن  برنامه ریزی درست و شیوه های درست مطالعه ،سوال نکردن و یادداشت‌برداری نکردن، دسته بندی درست نداشتن بین مباحث مرتبط یا مباحث سخت یا  آسان همه از عواملی هستند که اگر دانش آموز از  آنها  اطلاع نداشته باشه زودتر خسته میشه.

دانش آموز باید سعی کند از یک مشاوره یا معلم تکنیک ها و فنون صحیح مطالعه رو یاد بگیره از بروز خستگی و دلزدگی در خودش جلوگیری کنه. باید تلاش کنید که نا امیدی رو از خودتون دور کنید و انگیزه و انرژی را برای مطالعه در خودتان ایجاد کنید.

هیچ وقت در مسیر یادگیری خودتان را سرزنش نکنید. اگر در مسیر یادگیری به خودتان اطمینان داشته باشید و درست پیش برید حتی اگر هوش و استعداد کمتری نسبت به بقیه افراد داشته باشید نتیجه کار شما بسیار بهتره. مثبت فکر کنید و به خودتون روحیه بدید و تلاش کنید .در این صورت  حتی   سخت ترین درس ها رو هم به خوبی یاد میگیرید..

اگر به کنکور به عنوان تنها هدف زندگی نگاه کنیم یا اون رو یک غول بی شاخ و دم ببینیم که باید از سر راه برداریم استرس اضطراب ناامیدی و در نتیجه خستگی به سراغ شما می آید باید سعی کنید که تفکر خودتون را عوض کنید و باور داشته باشید که کنکور یک شیر بی یال و کوپال و یک آزمون  هست که باید در زمان طولانی تر برای آن برنامه ریزی و مطالعه کنید و محکم قدم بردارید.

منبع : وبسایت یه مشاور

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها